لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

رسانه‌های آمریکا: ترامپ احتمالا مدیرعامل شرکت نفتی اکسون را برای وزارت خارجه معرفی می‌کند


رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های نزدیک به هیئت انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گویند به نظر می‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون را برای پست وزارت خارجه معرفی کند. رسانه‌ها می‌گویند شرکت آقای تیلرسون با روسیه رابطه دارد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

شبکه خبری ان‌بی‌سی، روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه خبری فاکس به نقل از مقام یا مقام‌های نزدیک به تیمِ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گویند آقای ترامپ در اوایل هفته میلادی رو به پایان، با رکس تیلرسون دیدار کرده بود.

شبکه خبری فاکس می‌گوید شرکت تیلرسون در ده‌ها کشور فعال است و در کشورهایی مانند روسیه، یمن یا دیگر «نقاط قابل توجه» نیز قراردادهایی بسته است. روزنامه‌های وال‌استریت‌جورنال و واشینگتن‌پست او را فردی معرفی کرده‌اند که با رهبران سیاسی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، «روابط» یا «روابطی نزدیک» داشته است.

اکسون از جمله در سال ۲۰۱۱ میلادی، قراردادی را با شرکت روس‌نفت امضا کرد؛ روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی در روسیه است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید خبرها در مورد معرفی احتمالی آقای تیلرسون برای پست وزارت خارجه در زمانی بیان می‌شود که تحلیل‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد «دخالت روسیه» در انتخابات منتشر شده‌است. اشاره این خبرگزاری به تحقیقاتی‌ست که «به دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال انجام است» و در آن‌ها گفته شده روسیه با هدف کمک به دونالد ترامپ در انتخابات «مداخله کرده است». ⇦​بیشتر بخوانید

هم آقای ترامپ و هم چهره‌های نزدیک به او، دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی به نفع نامزد حزب جمهوری‌خواه، و نیز در پیروزی او را رد کرده‌اند.

پیش از این کلیان کانوی، از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفته بود شمار نامزدهایی که در فهرست ترامپ برای در درست گرفتن پست مهم وزارت خارجه هستند، افزایش یافته است. چهره‌هایی که پیشتر، احتمال معرفی آن‌ها زیاد بود عبارت بودند از میت رامنی، سیاستمدار ارشد حزب جمهوری‌خواه- رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک- باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا- و ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمات سی‌آی‌ای.

البته ترامپ اندکی بعد گفت رودی جولیانی از حضور در کابینه صرف نظر کرده است.

جسیون میلر، سخنگوی تیم انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب نیز روز شنبه در توئیتر گفت معرفی وزیر خارجه، تا هفته آینده، صورت نخواهد گرفت.

رکس تیلرسون

خبرگزاری فاکس می‌گوید آقای تیلرسون مهندسی بود که کار خود را در سال ۱۹۷۵ رده‌های پایینی و میانی شرکت اکسون آغاز کرد و به مرور پیشرفت کرد تا نهایتا در سال ۲۰۰۶ به عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد.

به گفته این شبکه خبری، تیلرسون بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال درآمد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار نیز در شرکتی که در ده‌ها کشور جهان فعال است، سهام دارد.

ان‌بی‌سی می‌گوید او به هیئت مدیره شرکت خود خبر داده که قصد دارد از پست مدیر عامل کناره‌گیری کند. رویترز می‌گوید او سال آینده بازنشسته خواهد شد. آقای تیلرسون ۶۴ سال دارد و سن بازنشستگی در اکسون نیز ۶۵ سالگی‌ست.

روزنامه واشینگتن‌پست از احتمال مخالفت شماری از جمهوری‌خواهان در تائید تیلرسون سخن گفته و گزارش داده در حال حاضر دو تن از سناتورهای ارشد این حزب، جان مک‌کین و لیندسی گراهام، در مورد معرفی او «ابراز نگرانی» کرده‌اند.

شبکه خبری فاکس در عین حال می‌گوید معرفی آقای تیلرسون به معنی چرخشی محسوس در سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی، که نخستین گزارش در مورد احتمال معرفی تیلرسون را به عنوان وزیر خارجه منتشر کرد، در عین حال گفته بود رئیس‌جمهوری منتخب قصد دارد جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد را به عنوان معاون وزیر خارجه معرفی کند.

آقای بولتون از منتقدان سرسخت حکومت ایران به شمار می‌رود. او به تازگی خواستار حمایت دولت آمریکا از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران شده و آن را «تنها راه‌حل درازمدت» برای «تهدیدهای حکومت ایران در خاورمیانه» توصیف کرده بود.

ایران و روسیه، به گفته مقام‌های این دو کشور، روابطی راهبردی دارند. تهران و مسکو در پاره‌ای از مهم‌ترین وقایع فعلی خاورمیانه، از جمله جنگ داخلی سوریه، نیز سال‌هاست که با یکدیگر در همکاری نزدیک هستند.

XS
SM
MD
LG