لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

دفاع ترامپ از رکس تیلرسون برای هدایت وزارت خارجه


آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی در وست‌الیس گفته است رکس تیلرسون «روابط دوستانه‌ای با برخی سران جهان دارد، کسانی که ما با آن‌ها در یک خط نیستیم، و بعضی‌ها هم از این موضوع خوششان نمی‌آید»
آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی در وست‌الیس گفته است رکس تیلرسون «روابط دوستانه‌ای با برخی سران جهان دارد، کسانی که ما با آن‌ها در یک خط نیستیم، و بعضی‌ها هم از این موضوع خوششان نمی‌آید»

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از پیشنهاد پست وزارت خارجه به رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسان‌موبیل دفاع کرده و در عین حال تاکید کرده ایالات متحده باید وارد «مسیر تازه‌ای» شود.

دونالد ترامپ، ۲۳ آذر ماه، پس از هفته‌ها گزارش‌ و خبر در مورد نامزدهای وزارت خارجه ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، تیلرسون را برای بلندپایه‌ترین مقام دیپلماسی، معرفی کرد.

در بیانیه‌ای که ترامپ در مورد نامزد معرفی‌شده خود به سنا منتشر کرده، او شخصی «پایدار با تجربه وسیع و درک عمیق از اوضاع ژئوپولتیکی جهان» و «انتخابی عالی برای هدایت وزارت خارجه» توصیف شده است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در جریان یک سخنرانی در وست‌الیس نیز به دفاع از تیلرسون ادامه داده و گفته است «رکس روابط دوستانه‌ای با برخی سران جهان دارد، کسانی که ما با آن‌ها در یک خط نیستیم، و بعضی‌ها هم از این موضوع خوششان نمی‌آید».

آقای ترامپ در سخنرانی خود البته، اشاره‌ای به روسیه یا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن، نکرده، اما این سخنان واکنشی تلویحی به انتقادهای مطرح‌شده در مورد «روابط نزدیک» تیلرسون و رهبر روسیه است.

کاخ کرملین از معرفی مدیرعامل اکسان‌موبیل برای پست وزارت خارجه ستایش کرده و خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مشاوران پوتین می‌گوید تیلرسون فردی «بسیار استوار» است که روسیه و رئیس‌جمهوری آن «روابط حرفه‌ای و عملی خوبی با او دارند».

پیش از این جان مک‌کین، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه، به رویترز گفته بود پوتین «مامور [پیشین] کا‌گ‌ب است که قصد دارد امپراتوری روسیه را دوباره بنا کند» و او در مورد تیلرسون و روابط نزدیکش با مسکو نگرانی‌هایی دارد. مارکو روبیو، دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز سخنان مشابهی را مطرح کرده‌است.

آقای مک‌کین بار دیگر تاکید کرده، پوتین «آدم قلدر، گردن‌کلف و قاتلی» است و «هرکه جوری دیگری او را توصیف می‌کند، دروغ می‌گوید».

اما شماری از سیاستمداران ارشد در دولت جرج بوش، از انتخاب تیلرسون دفاع کرده‌اند؛ کسانی مانند کاندولیزا رایس، دونالد رامسفلد یا حتی رابرت گیتس، وزیر پیشین دفاع در دولت‌های بوش و اوباما از جمله حامیان تیلرسون هستند.

آقای ترامپ در سخنرانی خود در وست‌الیس تاکید کرده آمریکا لازم است به «مسیر تازه‌ای» وارد شود. او می‌گوید «جای پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر، دولت من، یک استراتژی بلندمدت بنا خواهد کرد: برای ایجاد ثبات، صلح، رفاه و بازسازی کشورمان».

معرفی اعضای کابینه آقای ترامپ کم‌کم به پایان می‌رسد و نامزدهای معرفی شده، پس از تائید سنا، همراه رئیس‌‌جمهوری، از ۲۰ ژانویه سال آینده، هدایت دولت ایالات متحده را بر عهده خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG