لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

چند ایالت آمریکا شکایتی علیه فرمان مهاجرتی تازه ترامپ به دادگاه ارائه کردند


قاضی ربارت از دولت خواسته است تا پاسخ خود را تا روز سه‌شنبه ارسال کند. او گفته تا آن روز جلسه‌ای برگزار نخواهد شد و هنوز تاریخی برای برگزاری جلسات ارائه ادله دو طرف نیز تعیین نکرده‌است.
قاضی ربارت از دولت خواسته است تا پاسخ خود را تا روز سه‌شنبه ارسال کند. او گفته تا آن روز جلسه‌ای برگزار نخواهد شد و هنوز تاریخی برای برگزاری جلسات ارائه ادله دو طرف نیز تعیین نکرده‌است.

شماری از ایالت‌های آمریکا روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه شکایتی را علیه فرمان تازه مهاجرتی دونالد ترامپ تقدیم دادگاه کرده‌اند. فرمان تازه مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا، مانع از صدور روادید و سفر شهروندان ایران و پنج کشور دیگر به خاک ایالات متحده می‌شود.

ایالت واشینگتن با همراهی ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، ماساچوست، نیویورک و ارگان، با تنظیم شکایت‌نامه‌ای، از دادگاه خواسته‌اند تا جلوی اجرای فرمان صادر شده در ۱۶ اسفند ماه را بگیرد.

شکایت ارائه‌شده، فرمان تازه رئیس‌جمهوری ایالات متحده را همانند فرمان پیشین در بهمن‌ماه توصیف می‌کند و می‌گوید به منافع ایالات متحده ضربه می‌زند: «این [فرمان] آسیب‌هایی جدی و فوری به ایالت‌ها می‌زند، از جمله به شهروندان ما، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های ما، ارائه‌دهندگات خدمات بهداشتی و تجارت‌ها».

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، که امور حقوقی دولت را پیگیری می‌کند در واکنش گفته در حال مرور شکایت‌نامه است و ادله خود را به دادگاه ارائه خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نهم بهمن ماه فرمانی اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به مدت حداقل ۹۰ روز به خاک آمریکا متوقف شد. اما اندکی نگذشت که این فرمان با مخالفت‌های نهاد قضائی ایالات متحده روبه‌رو و در نهایت با حکم دادگاه فدرالی در واشینگتن، به حال تعلیق درآمد.

دولت آمریکا، با دفاع از فرمان اولیه گفته بود برای حفاظت از مردم و خاک آمریکا در برابر تهدیدهای بالقوه از سوی «تروریست‌های خارجی» صادر شده‌است. مخالفان این فرمان آن را تبعیض‌آمیز و به‌طور مشخص علیه باورمندان دین اسلام می‌دانستند؛ آنچه با تکذیب رئیس‌جمهوری آمریکا روبه‌رو شده بود.

در نهایت آقای ترامپ فرمان تازه‌ای را در ۱۶ اسفند ماه صادر کرد که عراق را از فهرست اولیه خارج کرد و محدودیت‌هایی را برای اجرا نیز در نظر گرفت؛ برای نمونه صدور روادید برای شهروندانی، که قصد دیدار بستگان نزدیک خود در آمریکا را دارند؛ کودک یا پدر و مادری دارند که شهروند آمریکا است، یا در ایالات متحده تعهد حرفه‌ای آسیب‌پذیر دارند، منع نشده‌است.

دولت در واشینگتن همچنان تاکید کرده است تا زمان اصلاح روند بررسی پیشینه درخواست‌کنندگان روادید آمریکا و اصلاح روند صدور روادید، برای حفظ امنیت آمریکا و مردم آن، فرمان منع ورود، ضروری‌ست.

منتقدان همچنان آن را «شبیه فرمان پیشین، تبعیض‌آمیز و به ضرر منافع ایالات متحده» توصیف می‌کنند.

↲​در مورد واکنش‌ها به فرمان تازه ترامپ بیشتر بخوانید

فرمان پیشین آقای ترامپ را قاضی جیمز ربارت، از دادگاه فدرال واشینگتن به حال تعلیق درآورده بود. شکایت تازه ایالت واشینگتن علیه فرمان ۱۶ اسفند ماه نیز در دادگاه قاضی ربارت تنظیم شده است.

قاضی ربارت از دولت خواسته است تا پاسخ خود را تا روز سه‌شنبه (۲۴ اسفند ماه به وقت آمریکا) ارسال کند. او گفته تا آن روز جلسه‌ای برگزار نخواهد شد و هنوز تاریخی برای برگزاری جلسات ارائه ادله دو طرف نیز تعیین نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG