لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

انتخاب وزیر خارجه آمریکا؛ ترامپ با پترائوس صحبت کرد با رامنی دوباره دیدار می‌کند


پترائوس پس از دیدار با ترامپ با خبرنگاران گفت‌وگو کرد
پترائوس پس از دیدار با ترامپ با خبرنگاران گفت‌وگو کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در ادامه آن‌چه «جست‌وجوی وزیر خارجه» دولت او توصیف می‌شود، با ژنرال دیوید پترائوس دیدار کرده‌است. او قرار است دیدار دوباره‌ای با میت رامنی داشته باشد و نیز با باب کورکر به گفت‌وگو بنشیند.

دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان سی‌آی‌ای، پس از آن‌که گفت روابطی خارج از چهارچوب ازدواج داشته و به همسرش خیانت کرده، در آبان‌ماه ۱۳۹۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او یک سال پیش از آن ریاست سی‌آی‌ای را بر عهده گرفته بود. قبل از آن نیز فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در عراق و افغانستان بود.

اندکی پس از کناره‌گیری آقای پترائوس از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، این نهاد خبر از تحقیقاتی داخلی در مورد او داد. در نهایت نیز رئیس پیشین به اتهام سوءمدیریت اطلاعات محرمانه، به پرداخت ۱۰۰ هزار دلار جریمه محکوم و قرار شد دو سال تحت نظارت قرار گیرد. در اتهامات اولیه آقای پترائوس از پائولا برادول، معشوقه‌اش، به عنوان فردی که به ایمیل و برخی دیگر اطلاعات محرمانه دسترسی داشته سخن رفته بود.

رویترز می‌گوید به نظر نمی‌رسد این اتهام‌ها تاثیر چندانی بر تصمیم‌گیری ترامپ برای پیشنهاد پست وزارت خارجه به پترائوس داشته باشد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، محکومیت آقای پترائوس را، با فقدان چنین روندی برای هیلاری کلینتون، که در زمان وزارت خارجه از سرور شخصی برای ارسال و دریافت‌ برخی از ایمیلی‌هایش استفاده کرده بود، مقایسه کرده‌است.

یک مشاور دولت انتقالی دونالد ترامپ، به رویترز گفته است «بر پایه گفته‌های رسمی ترامپ، به نظر می‌رسد او پترائوس را مرد خوبی می‌بیند که زمانی اشتباهی انجام داده؛ اشتباهی که بخشی از اشتباهاتی بوده که دیگران انجام داده‌اند و در عین حال بسیار بیشتر از بقیه تنبیه شده‌است».

ترامپ در پی دیدار با آقای پترائوس در توئیتر خود گفته «بسیار تحت تاثیر» قرار گرفته‌است. ژنرال پترائوس نیز پس از صحبت‌هایش با رئیس‌جمهوری منتخب، به خبرنگاران گفته‌است او را «فردی با درکی بسیار بالا از چالش‌های مختلفی [که علیه آمریکا] وجود دارند و نیز برخی ظرفیت‌های موجود» دیده است.

ژنرال پترائوس در زمان فرماندهی نیروهای آمریکایی و ریاست سازمان سی‌آی‌ای، بر اساس موقعیت حرفه‌ای خود، مواضعی نیز در مورد ایران گرفته بود. برای نمونه در جریان اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ۱۳۸۸، او سرکوب‌ معترضان را به «اوباشی‌گری» توصیف کرده بود. در عین حال گفته بود محمود احمدی‌نژاد و نقش او در حکومت ایران، بهترین کمک به آمریکا برای ایجاد ائتلافی بین‌المللی علیه تهران و اعمال تحریم‌های شدید است.

دیدار دوباره با رامنی

روز سه‌شنبه به وقت‌آمریکا، آقای ترامپ قرار است با میت رامنی، نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۲ و از سیاستمداران ارشد حزب جمهوری‌خواه دیدار کند. دیداری نیز میان او و باب کورکر، رئیس کمیته سیاست خارجی سنا، برنامه‌ریزی شده است.

میت رامنی، زمانی از مهم‌ترین منتقدان جمهوری‌خواه ترامپ، در زمان کاراز ریاست‌جمهوری او بود. آقایان رامنی و ترامپ، پیشتر نیز دیداری داشته‌اند. در پی دیدار اول ترامپ آن را «خیلی خوب» توصیف کرده بود.

از سوی دیگر اما کیلان کانوی، مدیر ستاد ترامپ، به تازگی گفته انتخاب رامنی ممکن است به واکنش شدید شماری از هواداران ترامپ بیانجامد.

از گزینه‌های مطرح دیگر برای پست وزارت خارجه رودی جولیانی‌ست، که گفته می‌شود او نیز ممکن است در میان جمهوری‌خواهانی که در حال حاضر اکثریت کنگره را در اختیار دارند، دودستگی ایجاد کند.

وزیر خارجه آمریکا برای دستیابی به این پست به تائید کنگره نیاز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG