لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

رییس‌جمهوری ترکمنستان راه خود را برای ریاست مادام‌العمر هموار کرد


 بردی محمد اف
بردی محمد اف

رئیس جمهوری ترکمنستان با امضای اصلاحات انجام شده در قانون اساسی کشور، عملا موانع سِنی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را از میان برداشته و راه را برای تصاحب مادام‌العمر قدرت در این کشور هموار کرد.

قربانقلی بردی‌محمداف، پس از تصویب اصلاحاتی بر قانون اساسی توسط پارلمان و «شورای ریش‌سفیدان»، آن را چهارشنبه امضا کرد. بر اساس این اصلاحات، موانع نامزدی پست ریاست جمهوری در سن بالای ۷۰ سال لغو شد و دوره ریاست جمهوری از ۵ سال به ۷ سال افزایش یافت.

به گزارش رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد، ترکمنستان که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را دارا است، یکی از کشورهای منزوی در سطح بین‌الملل است. این کشور هرگز انتخاباتی برگزار نکرده که از طرف نهاد نظارت بر انتخابات سازمان امنیت و همکاری اروپا عادلانه و دموکراتیک ارزیابی شود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز می‌گویند که مخالفان از طرف دولت تحمل نمی‌شوند، منتقدان دولت به‌طور معمول زندانی یا در بیمارستان‌های روانی بستری می‌شوند و کشور هیچ رسانه مستقلی ندارد.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که شرط سنی ۷۰ سالگی، تنها مانع پیش روی بردی‌محمداف ۵۹ ساله برای تصاحبت مادام العمر قدرت در این کشور بود و قانون اساسی کشور هیچ مانعی برای مشارکت چندباره در انتخابات ریاست جمهوری نداشت.

بردی‌محمداف دندان پزشک و معاون نخست وزیر سابق، بعد از درگذشت صفر مراد نیازف در دسامبر ۲۰۰۶، از طرف شورای امنیت کشور به پست ریاست جمهوری انتخاب شد. پس از آن نیز قدرت را در دست گرفت و انتظار می رود که در انتخابات پیش رو که در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد هم، برای بار دیگر «برنده» شود.

او که ریاست کمیسیون اعمال تغییرات در قانون اساسی را بر عهده داشت، بعد از امضای اصلاحات، گفت که در انتخابات پیش رو «گزینه‌های جایگزینی» وجود خواهد داشت. آقای بردی محمداف در سخنرانی تلویزیونی گفت که سه حزب نیز در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد: «حزب دمکراتیک»، «حزب کشاورزان» و حزب «صنتعگران و کارآفرینان».

ترکمنستان دومین کشور آسیای میانه است که موانع قانونی برای ادامه اقتدارگرایی رئیس جمهوری را از میان بر می‌دارد. پیش از این امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که از سال ۱۹۹۲ در قدرت است، موانع قانونی برای شرکت چندباره در انتخابات را از میان برداشت و زمینه را برای تصاحب قدرت تا زمان مرگ خود فراهم ساخت.

قانون اساسی تاجیکستان همچنین اصلاحاتی انجام داد و بر اساس آن شرط سنی برای نامزدی ریاست جمهوری از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش یافت، موضوعی که عملا موانع پیش روی رستم رحمان، پسر ۲۸ ساله رئیس جمهوری را برای انتخابات سال ۲۰۲۰ را نیز از میان برداشت.

امضای اصلاحات جدید بر قانون اساسی ترکمنستان در حالی است که اسلام کریم‌اف رئیس جمهوری ازبکستان که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ پست ریاست جمهوری در این کشور را در دست داشت، هفته گذشته درگذشت.

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان، دیگر کشور آسیای مرکزی نیز از زمان فروپاشی شوروی در مسند قدرت است و مانعی قانونی برای شرکت چندین باره در انتخابات ندارد.

XS
SM
MD
LG