لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

نخستین جلسه محاکمه متهمان در کودتای نافرجام ترکیه در استانبول


زندان سیلیوری
زندان سیلیوری

با حضور ۲۹ مامور پلیس، متهم به برنامه‌ریزی و اقدام به کودتای نافرجام ۲۵ تیر ماه در ترکیه، در دادگاهی در استانبول، نخستین جلسه محاکمه متهمان در این کلان‌شهر آغاز می‌شود. محاکمه‌ای که انتظار می‌رود به «گسترده‌ترین روند قضایی» در تاریخ معاصر ترکیه تبدیل شود.

این نخستین بار است که جلسه دادگاه مربوط به کودتا، در کلان‌شهر استانبول برگزار می‌شود. روزنامه «صباح» می‌گوید نخستین جلسه دادگاه در این رابطه در شهر دنیزلی، روز ششم دی‌ماه برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید: روند محاکمه در استانبول -که روز هفتم دی ماه در دادگاهی در زندان سیلیوری برپا می‌شود- «مهم‌ترین» از این دست، از ۲۵ تیر ماه تا کنون است و انتظار می‌رود آغازگر «گسترده‌ترین» پروسه قضائی در تاریخ ترکیه باشد.

صباح می‌گوید: افسران پلیس، متهم به عضویت «در خونتای نظامی کوچکی در ارتباط با گروه تروریستی گولن» هستند، که در تلاش بودند دولت ترکیه را سرنگون کنند.

آنکارا، فتح‌الله گولن، خطیب منتقد رجب طیب اردوغان، را مسئول هدایت و رهبری کودتای تابستان می‌داند و جنبش برآمده از افکار او را نیز «یک گروه تروریستی» می‌داند. گولن اتهام‌های وارده به خود را رد کرده‌است. حضور او در آمریکا و عدم استردادش به ترکیه، به تنش‌هایی در روابط آنکارا و واشینگتن نیز انجامیده‌است.

از ۲۹ مامور پلیس که روند محاکمه‌شان آغاز می‌شود، ۲۴ نفر در بازداشت به سر می‌برند، یک نفر تحت تعقیب است -در نتیجه محاکمه غیابی خواهد شد- و چهار نفر نیز به قید وثیقه آزاد شده بودند.

از این میان دادستانی برای ۲۱ نفر خواستار سه بار زندان ابد شده و مابقی ممکن است احکامی بین هفت‌ونیم تا ۱۵ سال زندان بگیرند.

آغاز روند محاکمه در استانبول در حالی‌ست که بازداشت‌ها و پاکسازی‌های پس از کودتا، همچنان ادامه دارند؛ روز دوشنبه وزارت کشور ترکیه، خبر از دستگیری بیش از هزار نفر دیگر به اتهام ارتباط با جنبش گولن داده بود. بیش از ۵۰۰ نفر دیگر نیز به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه، و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی بازداشت شده‌اند.

دو روز پیش از آن نیز گزارش شده بود که طی شش ماه گذشته، بیش از ۱۶۰۰ نفر به دلیل آن‌چه «حمایت از سازمان‌های تروریستی» یا «توهین به مقام‌های دولتی» در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، روانه زندان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG