لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

گفت‌وگوی وزیر خارجه ترکیه با خبرگزاری دولتی ایران در مورد روابط دو کشور


مولود چاوش‌اوغلو
مولود چاوش‌اوغلو

در حالی‌که مقام‌های تهران و آنکارا طی هفته‌های گذشته انتقادهایی شدید علیه هم مطرح کرده‌اند، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا، می‌گوید دو کشور «نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر برای جلوگیری از ایجاد فضای سوءتفاهم هستند».

به گزارش «ایرنا» مولود چاوش‌اوغلو، ۱۱ اسفند ماه در پاکستان، در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه ایران در مورد «بیدار بودن در شب کودتا»، اظهار داشته «هیچ وقت «شب کودتا» را فراموش نمی‌کنم که ظریف تا صبح همراه ما بیدار بود و آن شب تا صبح چهار بار با من تماس گرفت و ما همیشه قدردان این توجه ارزشمند خواهیم بود».

طی هفته‌های گذشته مقام‌های دو کشور مواضع و واکنش‌های تندی به اظهارات دیگری نشان داده‌اند. در کنفرانس امنیتی مونیخ، آقای چاوش‌اوغلو ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرده بود

چندی بعد بود که محمد جواد ظریف اظهار داشت مقام‌های ترکیه «کم‌حافظه» و «قدرناشناس» هستند و فراموش کرده‌اند که مقام‌های تهران هنگام کودتای نافرجام تیرماه برای حمایت از آن‌ها «تا صبح نخوابیدند».

وزیر خارجه ترکیه به خبرگزاری ایرنا گفته است بین دو طرف «تفاهم و اشتراک در مورد طیف وسیعی از موضوع‌های مختلف» وجود دارد؛ «با وجود این، دو کشور برای تقویت بیشتر روابط دوستانه خود، نیازمند تماس و گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص موضوع‌های مختلف برای جلوگیری از ایجاد فضای سوءتفاهم هستند».

این سخنان ساعاتی پیش از دیدار پیش‌رو میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در اسلام‌آباد بیان شده‌است.

چاوش‌اوغلو می‌گوید دو طرف در مورد «مسائل مربوط به تحولات سوریه، عراق و برخی دیگر مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر خواهند کرد».

وزیر خارجه دولت اردوغان می‌گوید هم تهران و آنکارا در مورد ضرورت آتش‌بس در سوریه، «اشتراک نظر» دارند.

ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه‌ است. ترکیه از مهم‌ترین مخالفان اسد و پشتیبانان شماری از شورشیان مخالف او به شمار می‌رود. در حال حاضر نیروهای نظامی هر دو کشور در سوریه حضور دارند.

وزیر خارجه ترکیه در عین حال در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش با ایرنا، خواستار افزایش پروازها از ایران به مقصد ترکیه، به‌ویژه از شهرهای مختلف به آنتالیا شده‌است. سال گذشته رضا چاکان، سفیر ایران در ترکیه از سفر دست‌کم ۶ میلیون شهروند ایرانی به ترکیه خبر داده و گفته بود شمار گردشگران ایرانی طی یک سال ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است. البته در همان سال آمار رسمی ارائه‌شده از سوی شورای همکاری بازرگانی ایران و ترکیه ۱.۵ میلیون نفر بود. به گفته سفیر ایران شمار گردشگران ترکیه‌ای در همان سال، ۴۰۰ هزار نفر بود.

مقام‌های ایران و ترکیه برای شرکت در اجلاس شورای وزیران سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی به اسلام‌آباد رفته‌اند. سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو»، سازمانی منطقه‌ای‌ست که ایران، پاکستان و ترکیه آن را در سال ۱۳۴۳ پایه‌گذاری کردند.

XS
SM
MD
LG