لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

فرمانده پیشین ارتش ترکیه به اتهام «توطئه» به حبس ابد محکوم شد


صدها نفر در اعتراض به دادگاه در نزدیکی محل برگزاری آن تجمع کردند
صدها نفر در اعتراض به دادگاه در نزدیکی محل برگزاری آن تجمع کردند
دادگاهی در ترکیه، ۱۴ مرداد، ژنرال ایلکر باشبو، فرمانده کل پیشی ارتش آن کشور را به جرم «توطئه برای براندازی دولت» رجب طیب اردوغان، به حبس ابد محکوم کرد.

این پرونده برای پنج سال در جریان بود، ۲۷۵ متهم در پی بررسی آن به دادگاه رفتند و ده‌ها تن دیگر نیز رو دوشنبه به حبس‌هایی تا ۴۷ سال محکوم کرده است.

بنا بر گزارش‌ها بیش از ده نفر از متهمان نیز مانند ایلکر باشبو به حبس ابد محکوم شده‌اند.

متهمان این پرونده از نظامیان تا روزنامه‌نگاران و استادان دانشگاه بودند و کیفرخواست نخست آن در سال ۲۰۰۷ صادر شده بود.
درگیری معترضان و پلیس ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:28 0:00

سه نماینده پیشین مجلس ترکیه نیز روز دوشنبه به ۱۲ تا ۳۵ سال زندان محکوم شدند.

۲۱ تن از متهمان تبرئه شده‌اند.

در میان روزنامه‌نگارانی که در جریان این دادگاه متهم و محکوم شده‌اند، تونجای ازکان، یکی از روزنامه‌نگاران مشهور ترک که به برگزاری برخی اعتراضات علیه دولت کمک کرده است نیز دیده می‌شوند.

با وجود آنکه شهردار استانبول، شهری که دادگاه در نزدیکی آن برگزار شد، هرگونه تجمع را غیرقانونی اعلام کرده بود، اما بنا بر گزارش‌ها صدها نفر از معترضان به این دادگاه، در بیرون ساختمان آن تجمع و اعتراض کردند.

برخی از کارشناسان می‌گویند این دادگاه «کارزار پیکار» میان اردوغان دولت اسلام‌گرای او از یک سو و سکولاریست‌های مخالف او به شمار می‌رود.

دادستان ترکیه متهمان را که می‌گوید به «گروه‌های افراطی ملی‌گرا و سکولار» وابسته‌اند به ایجاد هرج و مرج و زمینه‌سازی برای کودتا علیه دولت متهم کرده بود.

در سپتامبر گذشته نیز ۳۰۰ تن از افسران ارتش ترکیه به اتهام توطئه برای براندازی دولت عدالت و توسعه اردوغان در ده سال پیش، یعنی زمانی‌که این حزب بر سر کار آمد، به زندان محکوم شدند.

زمان، چاپ ترکیه، نوشته است پلیس روز شنبه ۲۰ نفر از کسانی را که مردم را دعوت به تجمع و اعتراض علیه دادگاه تازه کرده بودند، بازداشت کرد.

روزنامه حریت از قول سینان آیدین آیگون، معاون حزب جمهوری‌خواه مردم، که به ۱۳ سال حبس محکوم شده آورده است که به نظر دادگاه احترام می‌گذارد اما رهبری حزب او «توقع این همه حکم حبس ابد را نداشت».
XS
SM
MD
LG