لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

حزب حاکم بر ترکیه برگزاری انتخابات پیش از موعد را رد کرد


درخواست روز جمعه نخست وزیر از معترضان برای پایان دادن به اعتراضات نتیجه‌ای نداشته و معترضان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند
درخواست روز جمعه نخست وزیر از معترضان برای پایان دادن به اعتراضات نتیجه‌ای نداشته و معترضان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند
«عدالت و توسعه»، حزب حاکم بر ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، هجدهم خرداد ماه با درخواست برای برگزاری انتخابات پیش از موعد مخالفت کردند.

اعتراضات، راه‌پیمایی‌ها و تجمعات خیابانی مخالفان دولت نیز در این زمان ادامه پیدا کرده است و طی شب گذشته وارد دومین هفته خود شد.

حسین چلیک، یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم گفته است انتخابات محلی و ریاست جمهوری بنا بر برنامه‌ریزی پیشین در سال آینده میلادی و انتخابات عمومی نیز در سال ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام نزدیک به نخست وزیر ترکیه «کشور مانند ساعت کار می‌کنند ودلیلی ندارد انتخابات زودرس برگزار شود».

همزمان ده‌ها هزار نفر همچنان در خیابان‌های ترکیه مانده‌اند و گروهی از معترضان نیز همچنان خواست روزهای گذشته خود را در شعارهایشان تکرار می‌کنند که «طیب استعفا».

اعتراضات و خشونت پلیس بار دیگر واکنش کشورهای اروپایی را به همراه داشته است که اخیرا به انتقاد از دولت ترکیه اقدام کرده‌اند.

اما روز هفدهم خرداد ماه، اردوغان به این انتقادها واکنش نشان داد و اروپائیان را به در پیش گرفتن «معیارهای دوگانه» متهم کرد.

نخست وزیر ترکیه که تحلیل‌ها حاکی‌ست طی سال‌های حاکمیت خود با چنین اعتراضات گسترده خیابانی روبه‌رو نبوده است، به کشورهای غربی گفت «اگر همین اعتراضات اگر در هر کشور دیگر اروپایی رخ می‌داد برخورد خشن‌تری با آنها می‌شد».

تا کنون سه تن در اعتراضات هفته گذشته کشته شده‌، بیش از هزار تن بازداشت و نزدیک به پنج هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

درخواست روز جمعه نخست وزیر از معترضان برای پایان دادن به اعتراضات نیز نتیجه‌ای نداشته و معترضان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.

هر چند در این مدت دست کم یک‌بار نیز گروه بزرگی از هواداران نخست وزیر ترکیه تجمع کرده‌اند که برای استقبال از او پس از بازگشت از سفرش به آفریقا در شب شانزدهم خرداد ماه بود.

معترضان، اردوغان و دولت او را به تمامیت‌خواهی و اسلامی کردن کشور متهم کرده‌اند.

هوادران او نیز، از جمله از رونق و جهش اقتصادی این کشور طی دوره زمامداریش، دفاع می‌کنند.

اعتراضات ترکیه، نخست با نشست معترضان در پارکی در میدان تقسیم آغاز، اما با سرکوب پلیس به خیابان‌های استانبول و شهرهای دیگر کشیده شد.
XS
SM
MD
LG