لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

ترکیه حضور نظامی خود در مرز عراق را «تقویت می‌کند»


نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای جنوبی آن کشور
نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای جنوبی آن کشور

در پی انتشار خبرها در مورد پیوستن شبه‌نظامیان شیعه به نبرد موصل و پیشروی آن‌ها به سوی شهر تل‌عفر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است کشورش حضور نظامی خود در مرز عراق را تقویت می‌کند.

روز جمعه سخنگوی یکی از گروه‌های اصلی شبه‌نظامی ِ شیعه، از پیشروی آن‌ها به سوی شهر تل‌عفر خبر داده بود. رئیس‌جمهوری ترکیه، هشتم آبان ماه گفته «اطلاعاتی که به دست او رسیده، این اقدام [شبه‌نظامیان] را تائید نمی‌کند».

ترکیه و عربستان سعودی، در آستانه آغاز عملیات موصل، مخالفت خود را با استفاده از شبه‌نظامیان شیعه اعلام کرده‌بودند.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید اگر شبه‌نظامیان شیعه، به آنچه او «حملات تروریستی» در شهر تل‌عفر توصیف کرده، دست بزنند، کشورش واکنش نشان خواهد داد و به همین دلیل نیز «نیروهای بیشتری در سیلوپی مستقر می‌کند».

اردوغان شماری از سربازان یا جزئیاتی از این «تقویت قوا» ارائه نکرده‌است.

سیلوپی در استان شرناق، جنوب غربی‌شرقی ترکیه، در مرز با عراق قرار دارد و ساکنان آن را عمدتا شهروندان کـُرد تشکیل می‌دهند.

تَل‌عَفر در استان نینوای عراق، در شمال غربی آن کشور است و شمار قابل توجهی از ساکنان آن را شهروندان سنی و شیعه ترکمن تشکیل می‌دهند.

ترکیه از زمان آغاز عملیات موصل گفته است از «سنی‌ها» و «ترکمن‌های» عراق در برابر شبه‌نظامیان شیعه «حمایت می‌کند».

آنکارا در عین حال دست به اعزام نیروی نظامی به شمال عراق زده‌است؛ اقدامی که با واکنش و انتقاد شدید بغداد روبه‌رو شده، اما ترکیه گفته آن‌ها در این منطقه باقی می‌مانند.

چند روز پیش از این، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تماسی تلفنی با آقای اردوغان، از او خواسته بود تا در مورد آنچه «سطح و شکل مناسب» حضور ترکیه در عراق توصیف شده، گفت‌وگوی بیشتری انجام شود.

آمریکا می‌گوید حضور نظامی کشورهای دیگر در عراق باید به خواست دولت بغداد و با حفظ و احترام به تمامیت ارضی عراق انجام شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفته کشورش با عراق مرز مشترک دارد و برای حفظ امنیت خود هر اقدامی لازم باشد، انجام می‌دهد.

دولت عراق می‌گوید برای ورود به موصل و انجام عملیات داخل آن، برای بازپس‌گیری شهر از شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، از ارتش و پلیس ملی، استفاده می‌کند.

احمد اسدی، سخنگوی شبه‌نظامیان عمدتا شیعه «بسیج مردمی» در عراق، روز شنبه به خبرنگاران گفته بود آن‌ها «دَه روستا» را از زمان آغاز عملیات موصل، بازپس‌ گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG