لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

اردوغان حزب خود را پیروز انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه نامید


اردوغان (در وسط) همراه خانواده‌اش در بامداد روز دوشنبه در آنکارا
اردوغان (در وسط) همراه خانواده‌اش در بامداد روز دوشنبه در آنکارا
بنا بر گزارش‌ها از ترکیه و بر پایه شمارش بخش زیادی از آرا، حزب عدالت و توسعه، به رهبری رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر آن کشور، به طور عمومی پیروز انتخابات شهرداری‌ها شده است.

رای‌گیری برای انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه از دهم فروردین ماه آغاز شده بود.

البته نتایج رسمی قرار است روز یازدهم فروردین ماه اعلام شود.

این پیروزی اعلام شده در حالی صورت می‌گیرد که آقای اردوغان و حلقه نزدیک به او طی هفته‌های گذشته هدف انتقادها و اتهام‌هایی در مورد فساد گسترده بوده‌اند.

آنچه نخست‌وزیر ترکیه آن را رد کرده و توطئه علیه دولت خود نامیده است.

به گزارش شبکه بلومبرگ او در سخنرانی‌ای در آنکارا که طی آن «عدالت و توسعه» را پیروز انتخابات نامید در عین حال گفت کشور «برنامه‌های موذیانه و دام‌های غیر اخلاقی را خنثی کرده است».

او و از مخالفان خواسته است که «صفحه‌ای تازه» بگشایند.

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه از لحظه آغاز آن به عنوان «آزمونی» برای محبوبیت نخست‌وزیر و حزب او محسوب می‌شد.

سال گذشته میلادی ترکیه صحنه گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی علیه دولت طی دهه گذشته بود.
رای‌گیری دهم فروردین ماه انجام شد
رای‌گیری دهم فروردین ماه انجام شد


گزارش ها از میزان بالای شرکت در انتخابات حکایت داشته و کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که بیش از ۵۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

نتایج اعلام شده از سوی شبکه ان‌تی‌وی ترکیه نیز نشان می‌دهد که -بنا بر شمارش ۸۷ درصد صندوق‌ها- عدالت و توسعه ۴۵ درصد آرا را از آن خود کرده است و رقیب اصلی این حزب یعنی «جمهور‌خواه خلق» ۲۹ درصد آرای عمومی در کشور را به دست آورده است.

پیش از آن خبرگزاری آنادولو بر پایه شمارش ۶۳ درصد آرا گفته بود که حزب نخست‌وزیر ترکیه نزدیک به ۴۷ درصد و رقیب آن بیش از ۲۷ درصد از آرا را از آن خود کرده‌اند.

وب‌سایت حریت نیز در گزارش خود از رای‌گیری، شمار شرکت‌کنندگان را «بیش از ۵۰ میلیون» عنوان کرده و از قول نخست‌وزیر آن کشور نقل کرده است که «عدالت و توسعه» پیروز این انتخابات است.

آرایی که عدالت و توسعه بر پایه شمارش اکثر صندوق‌ها به دست آورده از آرای سال ۲۰۰‍۹ میلادی (۳۹ درصد) بیشتر و از آرای ۵۰ درصدی سال ۲۰۱۱ کم‌تر است.

با این حساب و چنانچه نتایج نهایی تغییر نکند، این حزب به پیروزی‌های انتخاباتی خود که از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شده، ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG