لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

با خاموش کردن چراغ‌ها، به زمین رای بدهید!


«به زمین رای بدهید!»
«به زمین رای بدهید!»
سازمان جهانی طبیعت با به راه انداختن کمپینی عظیم و بین‌المللی از مردم سراسر جهان خواسته است در روز شنبه ۲۸ مارس، هشتم فروردین‌ماه جاری، با یک ساعت خاموش کردن چراغ‌ها به کره زمین رای دهند.

تاکنون بیش از ۵۰۰ شهر جهان، از لاس وگاس تا سیدنی و از کیپ‌تاون تا پکن، برای محکوم کردن گرمایش زمین متعهد شرکت در کمپین «ساعت زمین» شده‌اند. ۸۳ کشور جهان در روز شنبه، ساعت هشت و نیم شب به وقت محلی، چراغ‌های خود را خاموش خواهند کرد.

اندی ریدلی، مدیر اجرایی این کمپین، با اشاره به این که در سال ۲۰۰۷ این کمپین فقط در شهر سیدنی استرالیا انجام شده می‌گوید: «در سال ۲۰۰۹ داریم به هدف خود که هزار شهر از سراسر دنیاست می‌رسیم.»

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز در پیامی ویدیویی ضمن آن که این کمپین را «بزرگ‌ترین راه‌پیمایی برای نشان دادن نگرانی عمومی از گرمایش زمین و تغییرات جوی» خوانده از شهروندان سراسر جهان خواسته است به آن بپیوندند.

آقای بان گفت: «ما هم در نیویورک چراغ‌های مقر سازمان ملل را خاموش می‌کنیم. دیگر دفاتر سازمان ملل در جهان نیز در این کمپین شرکت خواهند کرد.»

سازمان جهانی طبیعت ضمن این که کمپین خود را نخستین انتخابات جهانی تاریخ خوانده از تمام شهروندان جهان خواسته است با خاموش کردن چراغ‌ها به کره زمین رای «آری» و به گرمایش زمین رای «خیر» بدهند.

هدف این سازمان جمع‌آوری یک میلیارد رای است تا در کنفرانس تغییرات جوی که در سال جاری در شهر کپنهاگ دانمارک برگزار می‌شود به رهبران جهان ارائه شود و «مردم صدای خود را به گوش سران دولت‌ها برسانند».

وعده ما با شما در «ساعت زمین»، شنبه ۲۸ مارس، ۸ فروردین، ساعت هشت و نیم شب به وقت هر جای کره زمین که در آن زندگی می‌کنید.
تا لحظه نوشتن این خبر که بر اساس ساعت وب‌سایت «ساعت زمین» ۴ روز و ۵ ساعت و ۲۹ دقیقه به زمان خاموش کردن چراغ‌ها مانده است از منطقه خاورمیانه کشورهایی چون دبی، کویت و پاکستان به کمپین پیوسته‌اند، اما ایران در میان ۸۳ کشور شرکت‌کننده در کمپین نیست.

در سال ۲۰۰۷، بیش از دو میلیون منزل و دفتر کار در شهر سیدنی به مدت یک ساعت چراغ‌های خود را خاموش کردند. در سال ۲۰۰۸، ۵۰ میلیون نفر چراغ‌های خود را خاموش کردند و مکان‌هایی توریستی و معروف چون پل گلدن گیت در سن فرانسیسکو و میدان کلوسئوم رم یک ساعت در خاموشی ماندند. امسال برج ایفل در پاریس و شهر پاریس که به شهر نور و چراغ معروف است نیز به این مکان‌ها می‌پیوندد.

سازمان یا صندوق جهانی طبیعت با حروف اختصاری دبلیو دبلیو اف سازمانی غیردولتی و بین‌المللی است که برای حفاظت و بازسازی محیط زیست و انجام پژوهش درباره زمین و محیط زیست فعالیت می‌کند.

این سازمان در سراسر جهان بیش از پنج میلیون حامی دارد و در بیش از ۹۰ کشور جهان از حدود ۱۳۰۰ پروژه حفاظت محیط زیست حمایت می‌کند.

«ساعت زمین»؛ شنبه ۲۸ مارس، ۸ فروردین، ساعت هشت و نیم شب به وقت هر جای کره زمین که در آن زندگی می‌کنید.


  • آیا شما هم چراغ‌ها را خاموش می‌کنید؟
XS
SM
MD
LG