لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

افسر سابق اف بی آی و «مافیای سیگار در ایران»


تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست).
تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست).
محمد حسين آقاسی، وکيل خانواده رابرت لوينسون، شهروند آمريکايی و افسر سابق پلیس فدرال آمریکا -«اف بی آی»- می‌گويد که لوینسون هنوز زنده است و در ايران نگهداری می‌شود.

وکيل ايرانی خانواده آقای لوينسون که دو سال پيش در جزيره کيش ايران ناپديد شد، معتقد است که يک شهروند آمريکايی ساکن تهران، ممکن است در ناپديد شدن آقای لوينسون دست داشته باشد.

محمد حسين آقاسی در گفت‌وگو با راديو اروپای آزاد- راديو آزادی می‌گوید: «همان شهروند آمريکايی آخرين کسی بوده است که آقای لوينسون را ديده است. »

به گفته وکیل خانواده لوینسون «او که ظاهرا مشغول تحقيق درباره قاچاق سيگار بوده، شب قبل از ناپديد شدنش با اين فرد ملاقات کرده و از او بازجویی کرده است. روز بعد آقای لوينسون، هتل محل اقامت خود در جزيره کيش را ترک کرده و راهی فرودگاه شده ، اما او بين فرودگاه و هتل ناپديد شده است.»

سال گذشته همسر آقای لوينسون گفته بود که شوهرش پيش از ناپديد شدن با يک شهروند آمريکايی به نام «داود صلاح الدين» ملاقات کرده است. داود صلاح الدين که به دست داشتن در قتل يک مخالف جمهوری اسلامی ايران متهم است، در سال ۱۹۸۰ به ايران فرار کرده است.

وکيل خانواده لوينسون در پاسخ اين سوال که آيا فردی که او درباره‌اش سخن می‌گويد همان داود صلاح الدين است می‌گويد که او «در اين مرحله نام فرد مشکوک را اعلام نخواهد کرد.»

آقای آقاسی می‌گويد که با فرد مشکوک ملاقات کرده است: «من با اين آمريکايی ملاقات کردم، او را به جايی در تهران دعوت کردم. چون خود اين فرد در نزديکی تهران زندگی می‌کند. طی اين ملاقات من متوجه شدم که اين شخص مطالبی را بر خلاف واقعيت مطرح می‌کند. بعد، من درباره صحبت‌های ايشان هم در جزيره کيش و هم در تهران تحقيق کردم و به اين نتيجه رسيدم که او دروغ می‌گويد. البته اين شخص من را نيز به طور غيرمستقيم تهديد می‌کرد.»

آقاسی: به هر حال وقتی افراد کسی را دستگير می‌کنند نگه داشتن همان شخص به مدت طولانی مشکل آفرين خواهد بود. تصور اوليه من اين است که او (لوينسون) به وسيله افرادی که در ايران قدرتی دارند و احتمالا در قضايايی مرتبط با قاچاق سيگار و يا موضوع‌های ديگری که ايشان آمده بود درباره‌اش بررسی کند، دست دارند- ربوده شده و بايد هنوز در اختيارشان باشد.
وکيل خانواده لوينسون می‌گويد که از دادگاه و پليس امنيت جزيره کيش خواسته است که پرونده را به تهران منتقل کنند. آقاسی می‌گويد که پس از انتقال پرونده به تهران از دادستانی تهران تقاضا خواهد کرد که فرد مشکوک را مورد بازجويی قرار دهند.

محمد حسين آقاسی در باره احتمال اينکه آقای لوينسون توسط باندهای غيرحکومتی درگير در قاچاق سيگار به گروگان گرفته باشد، می‌گويد: «به هر حال وقتی افراد کسی را دستگير می‌کنند نگه داشتن همان شخص به مدت طولانی مشکل آفرين خواهد بود. تصور اوليه من اين است که او (لوينسون) به وسيله افرادی که در ايران قدرتی دارند و احتمالا در قضايايی مرتبط با قاچاق سيگار و يا موضوع‌های ديگری که ايشان آمده بود درباره‌اش بررسی کند، دست دارند- ربوده شده و بايد هنوز در اختيارشان باشد.»

در جریان کنفرانس بین المللی افغانستان در لاهه هلند، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، نامه ای به هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست تسلیم شد که در آن خواستار رسیدگی ایران به وضعیت سه «شهروند آمریکایی» شده است.

همسر رابرت لوینسون در سال ۲۰۰۷ میلادی به ایارن سفر کرد تا شاید اطلاعات بیشتری در مورد همسرش بیابد
یکی از این افراد رابرت لوینسون است.

هيلاری کلينتون پس از آن نیز تاکید کرد که دولت آمريکا برای يآفتن آقای لوينسون تلاش می‌کند: «ما همواره برای دستيابی به اطلاعات درباره آقای لوينسون تلاش کرده‌ايم. همچنانکه می‌دانيد خانواده او از اينکه دولت ايران هيچ اطلاعی درباره او نداده است بسيار رنج می‌برد. در نامه‌ای که اخيرا به دولت ايران در (کنفرانس) لاهه ارسال کرديم از آقای لوينسون هم بحث شده بود و ما به مطرح ساختن اين موضوع در هر مرحله‌ای ادامه خواهيم داد.»

رابرت لوينسون بازجوی سابق اف بی آی اداره مرکزی آگاهی آمريکا و کارآگاه خصوصی در ماه مارس ۲۰۰۷ در جزيره کيش ايران ناپديد شده و تا بحال هيچ اطلاعی از او در دست نيست. دولت ايران می‌گويد که هيچ اطلاعی از آقای لوينسون ندارد، ادعايی که دولت آمريکا آن را مورد ترديد قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG