لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

خبرنگار واشینگتن تایمز در ایران دستگیر شد


مقامات امنيتی ايران خبرنگار روزنامه آمريکايی واشينگتن تايمز را دستگير کرده اند. يکی از دوستان اين خبرنگار به رويترز گفت که وی انتخابات ايران را پوشش خبری داده و از سوی مقامات امنيتی ايران متهم به «فعاليت های غير قانونی» شده است.

به گزارش رويترز اين خبرنگار که يونانی تبار است، سه روز پيش دستگير شده، و سفارت يونان اين خبر را تایيد کرده است.

در همين حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که وزارت ارشاد اسلامی اين خبر را تائيد کرده است. تاکنون خبرگزاری ها اطلاعات بیشتری در مورد این خبرنگار منتشر نکرده اند.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی شمار زیادی از روزنامه نگاران ایرانی را در روزهای گذشته دستگیر کرده اند.

مازيار بهاری، فيلمساز و خبرنگار هفته نامه آمريکايی نيوزويک نیز در تهران بازداشت شده است. آقای بهاری داری تابعيت دوگانه ايرانی و کانادايی است.

نيوزويک ضمن تائيد اين خبر اعلام کرد که تاکنون هيچ اطلاعی از اتهامات آقای بهاری ندارد. اين دستگيری در حالی صورت ميگيرد که سخنگوی وزارت خارجه ايران، در کنفرانس خبری روز يکشنبه خود، شبکه‌های خبری برون‌مرزی ايالت متحده و بريتانيا را به هدايت ناآرامی‌های اخير متهم کرد.

يکشنبه نيز خبرگزاری‌ها از اخراج جان لاين خبرنگار شبکه خبری بی بی سی در ايران خبر دادند. اخراج خبرنگار بی بی سی از ايران در حالی صورت می‌گيرد که مقامات دولتی ايران از هفته گذشته و پس از راهپيمايی بزرگ و مسالمت‌آميز دوشنبه ۲۵ خرداد، از حضور خبرنگاران خارجی در صحنه اعتراض‌ها و مخابره خبرهای مستقيم توسط آنان جلوگيری کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز می‌گويد که طی يک هفته اخير دست‌کم ۲۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويس در ايران بازداشت شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز همچنين می‌گويد، اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، روزنامه‌نگاران بازداشت شده به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل می‌شوند و برای «اعتراف کردن به سازماندهی انقلاب مخملی» به شدت شکنجه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG