لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

آیت الله خامنه‌ای: نظام کوتاه نخواهد آمد


 علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که نظام در مقابل اعتراض‌ها به نتایج انتخابات کوتاه نخواهد آمد

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «من در مساله انتخابات بر اجرای قانون تاکید کرده و می‌کنم.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «نه نظام و نه ملت به هیچ قیمتی تسلیم فشارها نخواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی بر تسلیم نشدن در برابر «فشارها» سخن می‌گوید که پیش از این در نمازجمعه هفته گذشته هشدار داده بود که مسئولیت هرگونه خونریزی به عهده طراحان و «فرماندهان» معترضان است.

بلافاصله پس از اعلام نتایج ۲۲ خرداد که در آن وزارت کشور، محمود احمدی‌نژاد را برنده انتخابات اعلام کرد، علی خامنه‌ای با وجود اعتراض رقبای رئیس‌جمهوری کنونی، پیش از شورای نگهبان بر انتخابات صحه گذاشت و چند روز پس از آن نیز هشدار شدیداللحنی به معترضان داد.

در حالی که محسن رضایی شکایت خود از شورای نگهبان را پس گرفته است، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از شرکت در جلسه شورای نگهبان خودداری کرده و این نهاد را متهم به عدم بیطرفی کرده و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شده‌اند.

با این حال شورای نگهبان که بازشماری کل آرا را نپذیرفته ضمن اذعان به وجود برخی تخلف‌ها در انتخابات، آن را در نتیجه کل بی‌تاثیر دانسته است.

از سوی دیگر میرحسین موسوی که خود را رئیس‌جمهوری منتخب می‌داند از هواداران خود خواسته است تا رسیدن به نتیجه مطلوب که می‌تواند برگزاری مجدد انتخابات باشد، به اعتراض‌های مدنی خود در خیابان‌ها ادامه دهند.

اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران در روزهای اخیر ادامه داشته است. به گزارش سی ان ان، روز شنبه، دست کم ۱۹ نفر در تهران کشته، شمار نامعلومی زخمی شده‌اند. همچنین دهها تن از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.


در همین حال جبهه مشارکت، یک حزب عمده اصلاح‌طلب که در انتخابات از میرحسین موسوی حمایت کرده و هم‌اکنون بسیاری از اعضای آن در حبس به سر می‌برند در آخرین بیانیه خود اتفاقات پس از انتخابات اخیر را «شبه کودتا» خوانده و از حاکمیت خواسته است تا «گره‌ای را که امروز با سرانگشت تعقل و تدبر قابل باز کردن است به گره کوری تبدیل نکنند که دیگر به هیچ راهی گشوده نشود.»


همچنین مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای خواستار ابطال انتخابات ریاست‌جمهوری شده و آورده است: « مردم نجیب ایران که با هزاران امید و آرزو و شور و شوق به پای صندوق‌های رای آمدند، اکنون باید جنازه جوانان خود را از میان خاک و خون بردارند و به سوگ آنان بنشینند، میلیون‌ها انسان در سراسر کشور به نتایج اعلام شده این انتخابات باور و اطمینان ندارند، بلکه آن را محصول یک طراحی حساب شده می‌دانند و بدان معترضنند.»

در این بیانیه با بیان اینکه «میلیون‌ها انسان شریف و آگاه بر این باورند که با آراء آنان بازی شده و به فهم و شعورشان اهانت شده است و برای دفاع از حیثیت و کیان خود به صورت خودجوش به خیابان‌ها ریخته‌اند تا دردها و تحقیرهای فروخورده خود را فریاد کنند» می‌افزاید: « کدام عقل سلیم باور می‌کندکه حرکت اعتراضی میلیون‌ها انسان آگاه از کارگران، کسبه، کشاورزان، روحانیون، دانشجویان و سایر اقشار نقشه و طراحی این گروه یا آن گروه و با حمایت بیگانگان باشد؟ چرا شخصیت‌های محترم و خدمتگذار ملت در طول سی سال گذشته را به بهانه‌های واهی با بدترین رفتارها دستگیر می‌کنند و به زندان‌ها می‌کشانند؟ کسانی که دست به چنین اعمال می‌زنند و سرمایه‌های اجتماعی جامعه را این‌گونه تاراج می‌کنند، از خدا بترسند یا از عاقبت خود بهراسند.»

همچنین سازمان مجاهدین انقلاب نیز ضمن محکوم کردن استفاده از خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان تصریح کرده است که «این بی‌ظرفیتی و نابردباری و فجایع ناشی از آن نشانه آشکار بی‌اعتقادی دولتمردان حاکم به بدیه‌ ترین حقوق شهروندی است.»

در حالی که بحران انتخابات ایران هفته دوم خود را پشت سر می‌گذارد، چهره بسیاری از شهرهای ایران امنیتی است و اعتراض‌ها به اشکال و انواع گوناگون ادامه دارد.

در همین حال با اخراج خبرنگاران خارجی یا اعمال محدودیت شدید برای آنها و نیز دستگیری گسترده روزنامه‌گارن داخلی شرایط اطلاع‌رسانی هر چه سخت‌تر شده است.
XS
SM
MD
LG