لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

هشدار جبهه مشارکت درباره «اعتراف‌گیری» از بازداشت شدگان


به دنبال آغاز اعتراض ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران شمار زیادی از فعالان سیاسی و تظاهرکنندگان بازداشت شده اند.
به دنبال آغاز اعتراض ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران شمار زیادی از فعالان سیاسی و تظاهرکنندگان بازداشت شده اند.
جبهه مشارکت ایران اسلامی با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اعتراف تحت فشار از بازداشت شدگان را بی‌ارزش و غیرقابل استناد اعلام کرد.

در بیانیه جبهه مشارکت با اشاره به برخورد خشونت آمیز با معترضان و بازداشت شمار زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی آمده است:« ارائه تحليل های هذيان گونه و رسوا مبتنی بر اعترافات بازداشت شدگانی که معلوم نيست از چه کانالی، چگونه و بر اساس چه قانونی به رسانه های اقتدارگرا رسانده می شود، گذشته از اينکه در صحت وقوع چنين اعتراف هايی ترديد جدی وجود دارد و احتمالا هدف انفعال و انشقاق در بين نيروهای فعال در جامعه را دنبال می کند، تاييد کننده اين مطلب است که اراده جريان حاکم بر گرفتن ماهی های درشتی از آب گل آلود موجود است و به انحصار قدرت در دستان خود رضايت ندارد.»

جبهه مشارکت همچنین در بیانیه خود نسبت به پیامدهای «پروژه اعتراف گیری» هشدار داده و تصریح کرده است:« هرگونه اعترافی که در زندان، تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود قانونی و قابل استناد نبوده و اين شيوه نخ نما تنها در اين وضعيت گره ای به گره های کور خودساخته اقتدارگرايان برای نظام خواهد افزود.»

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های حامی دولت ایران ادعا کرده‌ بودند، برخی از بازداشت شدگان به تلاش برای « برنامه ريزى براى اغتشاشات» اعتراف کرده‌اند.

روزنامه جوان که وابسته به سپاه پاسداران است، روز شنبه از «اعتراف‌های بسیار مهم عضو مركزيت يكى از احزاب حامى ميرحسين پيرامون گذشته جريان آشوب طلب و برنامه ريزى براى اغتشاشات» خبر داده بود.

روزنامه جوان در ادامه نوشته است:« نامبرده در بخشى از اين اعترافات گفته است كه ما براى ميرحسين موسوى به صورت روزانه در حزبمان نظرسنجى‌هاى ساختگى درست مى كرديم و به او مى داديم و چنين القا كرده بوديم كه موسوى به طور حتم برنده انتخابات خواهد بود.»

جبهه مشارکت ایران اسلامی، به عنوان یکی از بزرگترین احزاب اصلاح طلب در ایران در بخش دیگری از بیانیه خود با بی پایه و اساس خواندن اتهام انقلاب مخملی طرح چنین اتهامی علیه اصلاح طلبان را یادآور «حکایت تکراری» دکمه‌ای دانسته است، که «برای آن به دنبال کت می گردند».

در بیانیه جبهه مشارکت از فعالان سیاسی بازداشت شده به عنوان «پاک‌ترین فرزندان ملت» نام برده شده و «جریان حاکم» به پیروی از «مکتب ماکياوليستی» شده است که در آن «هدف وسیله را توجیه می‌کند.»
« هرگونه اعترافی که در زندان، تحت فشار از بازداشت شدگان گرفته شود قانونی و قابل استناد نبوده و اين شيوه نخ نما تنها در اين وضعيت گره ای به گره های کور خودساخته اقتدارگرايان برای نظام خواهد افزود.»

جبهه مشارکت ایران اسلامی


جبهه مشارکت در پایان بیانیه خود، خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان اخیر و «احقاق حقوق قانونی ملت» شده است.

در پی اعتراضات روزهای اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، ده‌ها تن از اعضای جبهه مشارکت از جمله محسن میردامادی، دبیرکل این حزب، به اتهامی نامشخص بازداشت شده‌اند.

«اعتراف‌ها فضا را شعله‌ورتر می‌کند»

در همین حال عماد حسینی نماینده قروه در مجلس ایران در گفت و گو با پایگاه خبری پارلمان نیوز با انتقاد از اعتراف‌گیری از بازداشت شدگان اظهار داشت:« اعتراف‌گیری و پخش این اعترافات از بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات فضا را به سمت شعله‌ور شدن پیش می‌برد.»

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی «بازداشت برخی از سیاسیون بعد از انتخابات برای رفع برخی شبهه‌ها» صورت گرفته است اما «نباید با اعتراف‌گیری به شبهات دیگر دامن بزنند.»

همچنین داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام در مجلس شورای اسلامی هم گفته است، پخش اعتراف‌های اعضای ستاد موسوی نتیجه مورد نظر را برای دولت به همراه ندارد.

به گفته این نماینده پارلمان ایران مردم تصور می‌کنند، این اعتراف‌ها تحت فشار صورت گرفته و آنها را باور نخواهند کرد. وی پخش این اعتراف‌ها را موجب تداوم اوضاع جاری و باعث نگرانی دانسته است.

در این میان خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از علیرضا آوایی رییس دادگستری استان تهران اعلام کرد، وضعیت شمار زیادی از بازداشت شدگان که « اتهام کمتری دارند» تا آخر هفته جاری روشن خواهد شد. وی توضیح بیشتری در این باره نداده است.
XS
SM
MD
LG