لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

مرکل خواستار اعلام همبستگی گروه هشت با مردم ایران شد


آنگلا مرکل؛ صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل؛ صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ابراز امیدواری کرد که سران کشورهای گروه هشت در نشست هفته آینده خود در حمایت از مردم ایران «پیام همبستگی محکمی» بفرستند.

آنگلا مرکل روز پنجشنبه طی نطقی در پارلمان آلمان، با اشاره به «تحولات تکان‌دهنده» پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران گفت که رهبران گروه هشت باید نشان دهند که «فکر و ذهن ما با مردمی است که هر روز دستگیر می‌شوند» و جهان هرکاری بتواند خواهد کرد که مردم ایران از کانون توجه دور نیفتد.

صدر اعظم آلمان همچنین تأکید که رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران نباید تلاش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آنگلا مرکل همچنین از پیشنهاد دولت باراک اوباما برای «مذاکره مستقیم با تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران» حمایت کرد.

‌آلمان از جمله کشورهایی بود که پس از سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم که در اعتراض به نتایج انتخابات صورت گرفته بود، با احضار سفیر ایران مراتب اعتراض برلین را اطلاع تهران رساند.

هفته گذشته نیز آنگلا مرکل در سفر خود به واشینگتن همراه با رئیس‌جمهوری آمریکا خشونت‌های اخیر علیه تظاهرات مردمی در ایران را محکوم کرده بود

در نشست وزرای خارجه گروه هشت که هفته گذشته در شهر تیریسته ایتالیا برگزار شد، این گروه در بیانیه‌ای از ایران خواست بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده است: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

هشت کشور صنعتی در ادامه از جمهور ی اسلامی خواسته‌اند که بحران پس انتخابات را از راه «گفت‌وگوی دموکراتیک و روش‌های مسالمت‌آمیز» حل و فصل کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و شماری دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای غربی را متهم می‌کنند که در اعتراض‌های اخیر ایران نقش دارند.

در این میان روابط ایران و بریتانیا در بحبوبه رویدادهای اخیر هرچه بیشتر تیره شد. پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران دولت بریتانیا را «خبیث» خواند لندن سفیر ایران را احضار کرد.

تهران پس از آن دو دیپلمات بریتانیایی را اخراج کرد و لندن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه دستور خروج دو دیپلمات بریتانیایی از خاک این کشور را صادرکرد.

‌با دستگیری ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران تنش میان دو کشور به اوج خود رسید به طوری که با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد. از این شمار کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا، به جز یک نفر بقیه افراد تا امروز آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG