لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

مادر سهراب اعرابی: به جرم رنگ سبز؟ به کدامین گناه کشته شد؟


مير حسين موسوی و زهرا رهنورد شامگاه سه‌شنبه با حضور در خانه سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله ای که در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشته شد، با خانواده وی ابراز همدردی کردند.



پس از موسوی و رهنورد، مهدی کروبی، از دیگر نامزدهای اصلاح طلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران نیز عصر چهارشنبه با خانواده سهراب اعرابی، دیدار کرد.

[بیشتر بخوانید: مهدی کروبی: آيا بايد با گلوله به اعتراض آرام مردم پاسخ داد؟ ]

آقای کروبی در این دیدار گفت :‌ «انتخاباتی برگزار شد كه مردم نسبت به نتیجه آن معترض بودند و بنابراین با برگزاری راهپیمایی های آرام خواهان احقاق حق خود بودند ولی متاسفانه عده ای با گلوله پاسخ اعتراضات ارام مردم را دادند.»

مهدی کروبی همچنین از مسوولان خواست پاسخگوی خانواده های داغدیدگان در حوادث اخیر باشند.

پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی، درباره نتایج این دیدارها به رادیو فردا می‌گوید:

اينها آمدند و ابراز همدردی و دلجويی کردند، پرسيدند که چه اتفاقی افتاده و من توضيح دادم که کجا رفتيم و چگونه سهراب را پيدا کرديم. آنها گفتند که حتما مسئله را پيگيری کنم و خود آنها نيز موضوع را پيگيری خواهند کرد.

خانم فهيمی! شما خودتان تا کنون چه پيگيری‌هايی انجام داده‌ايد؟

فعلا اقدامی نکرده‌ام، چون هنوز مهمان دارم و مراسم در خانه برگزار می‌شود. اصلا فرصت نشده و حال خودم هم مناسب نبوده، ولی انشاء الله از شنبه آينده پيگيری را شروع می‌کنم.

خانم فهيمی! آن طور که در گزارش ها منتشر شده، آقای سهراب اعرابی در اصل مدت ها پيش کشته شده است. درست است؟

پزشکی قانونی گفته است که سهراب ۲۵ خرداد شهيد شده، اما ۲۹ به پزشکی قانونی تحويل داده شده است. من از طرق قانونی اين مسئله را پيگيری خواهم کرد که ببينم اصل قضيه چه بوده است، روزی که پيکر او را تحويل گرفتيم حالم خوب نبود و نتوانستم بروم وگرنه همان زمان اقدام می‌کردم. چون پيکر او را برادران، عمو و داييش تحويل گرفتند، از نظر قانونی نمی‌توانستند شکايتی تنظيم کنند.

گزارش‌هایی هم منتشر شده که گويا تعداد کشته شدگان بيش از اين تعدادی بوده که منابع رسمی اعلام کرده اند. برای شناسايی پيکر پسرتان تعداد زيادی عکس را به شما نشان دادند؟

به من فقط يک عکس پسرم را نشان دادند، اما بار اول که پسر ديگرم رفته بود تا جنازه را شناسايی کند به او عکس حدود ۲۰ نفر را با کامپيوتر نشان داده بودند که نفر ۱۵ يا ۱۶ سهراب بوده است.

آيا مشخص شده ضارب آقای اعرابی چه کسی بوده است؟

ما نمی‌دانيم و بايد پيگيری کنيم تا مشخص شود عاملان اين کارها از جايی دستور داشتند يا خودسر اين کار را انجام می‌دادند. بالاخره قوه قضاييه بايد اين مسايل را پيگيری کند.

با توجه به وضعيت پرونده‌های قضايی در ايران تا چه اندازه اميدواريد با روند قضايی در اين مورد به نتيجه خاصی برسيد؟

چون درباره پسرم به من درست گزارش نداده بودند و ۲۶ روز مرا سرگردان کرده و گفته بودند سهراب اوين است و من هم اميد داشتم که پسرم زندان باشد، اکنون هم من به اين ماجرا اعتماد ندارم ولی باز هم از راه قانون وارد می‌شوم، چون خودم قانون‌مدار هستم و دوست ندارم از طرق غير قانونی وارد شوم.

اگر جواب گرفتم که گرفتم اگر نگرفتم از طريق مراجع قانونی بين المللی کار را پيگيری می‌کنم .

پسر من هيچ جرمی مرتکب نشده بود، فقط با يک نوار سبز و اعتقادی که به رأی خود داشت درانتخابات شرکت کرد و بعد هم در راهپيمايی مسالمت آميز شرکت کرد. ولی نمی دانم در عين بی گناهی به کدامين گناه کشته شد.
XS
SM
MD
LG