لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

آيت الله منتظری خواستار محاکمه علنی عوامل شکنجه و اعتراف گيری‌ها شد


آيت الله منتظری در پاسخ به نامه جمعی از اصلاح‌طلبان از جمله محمد خاتمی ، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفته است که بدون محاکمه علنی عوامل پروژه اعتراف گيری و شکنجه بازداشت‌شدگان اخير نمی‌توان مردم را قانع کرد که به حقوق‌شان توجه می‌شود.

شماری از چهره‌های سياسی و دانشگاهی از جمله محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی سوم مردادماه سال جاری با ارسال نامه‌ای سرگشاده به مراجع شيعه از آنان خواستند که در برابر شرايط پس از انتخابات ايران و برخورد قهرآميز با معترضان به نتایج انتخابات، بازداشت‌های گسترده و «اعتراف‌گيری» و «شکنجه» سکوت نکنند

آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع شيعه در قم، روز چهارشنبه در نامه خود از «اوضاع جاری و بحرانی کنونی که در اثر ندانم کاری و بی تدبيری بعضی از مسئولين برای‏ ‏جمهوری اسلامی» پيش آمده ابراز نگرانی کرده است.

آيت الله منتظری به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده است تا «بحران کنونی عميق تر نشده» و «رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته» موجبات و عوامل اين «بحران و نارضايتی مردم» را از بين برده و پاسخی قانع کننده به «مردم» بدهند.

اين مرجع شيعه توصيه کرده است:« مردم ايران بسيار فهيم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمی‌شوند».

آيت الله منتظری در نامه خود این پرسش را مطرح کرده است که چرا باید امور را «به دست يک عده افراد نامتعادل» و «اسير توهمات و تمايلات خطی و گروهی» داد تا مشروعيت اين نظام را زیر سوال ببرند.

اين مرجع شيعه همچنين پرسیده است که آيا «تصميم گيرندگان حوادث و فجايع اخير تجربه حکومت شاه و ساير رژيم‌های استبدادی را از ياد برده‌اند؟» و تاکيد کرده است که «با ايجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادی‌خواهان»، «سانسور رسانه‌ها» و «زندانی و شکنجه نمودن فعالان سياسی و‏ ‏معترضين و اعتراف گيری از آنان» نمی توان با موج اعتراضات مردم مقابله کرد.

پيش از آيت الله منتظری، آيت الله يوسف صانعی، آيت الله عبدالکريم موسوی اردبيلی و آيت الله اسدالله بيات زنجانی، به نامه اصلاح طلبان پاسخ داده و از بازداشت های گسترده و برخورد قهر‌آميز با مردم انتقاد کرده بودند.

آيت‌الله منتظری، سرشناس‌ترين روحانی منتقد حکومت ايران، با اشاره به بازداشت های پس از انتخابات رياست جمهوری گفته است:«عزيزانی که اکنون در زندان ها اسير هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه می‎گيرند و هر روز جنازه يکی از‏ ‏آن عزيزان را به خانواده ها تحويل می‎دهند چه گناهی کرده‌اند؟ جز اين که به تخلفات عديده و تقلب در انتخابات به طور‏ ‏مسالمت‌آميز و آرام، اعتراض داشتند و خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود بودند؟»

آيت الله منتظری افزوده است:«اين گونه اعترافات هيچ مبنای شرعی و قانونی ندارد و آمرين و عاملين آن مرتکب جرمی بزرگ شده‌اند و بايد در دادگاهی‏ ‏عادل و بی طرف و علنی محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوقشان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين که در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلی يک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يک ساختمان بيندازند».

طی روز های اخیر خبرهایی درباره بستن بازداشتگاه «کهریزک» به دستور آیت الله علی خامنه ای منتشر شده است. مسئولان ایران اذعان می‌کنند که این بازداشتگاه مجموعه‌ای از سوله‌ها در جنوب تهران بوده، اما «استانداردهای» لازم برای نگهداری بازداشت شدگان اخیر نداشته است.

به گزارش مقامات ایران دست کم دو نفر از بازداشت شدگان اخیر دز زندان جان خود را از دست داده اند.

در همین زمینه، کانون مدافعان حقوق بشر در ايران در بیانیه ای ضمن اعتراض به « اعمال فشار گسترده و طاقت‌فرسا و غير قانونی » و « شکنجه روحی- روانی » بازداشت شدگان پس از انتخابات ، از مقام های جمهوری اسلامی خواست مانع از مرگ جوانان در بازداشتگاه ها شوند

به گفته مقام های جمهوری اسلامی در جريان نا آرامی‌های پس از انتخابات رياست جمهوری دست کم ۳۰ نفر کشته و بيش از هزار نفر بازداشت شده‌اند که هم اکنون دست کم سيصد نفر دربازداشت به سر می‌برند.

اين در حالی است که گروه‌های طرفدار حقوق بشر می‌گويند تعداد واقعی کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان حوادث اخير، بسيار بیشتر از آمار رسمی است.
XS
SM
MD
LG