لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

گفت‌وگو با دادستان آرژانتینی مسئول پرونده آمیا


احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای پست وزارت دفاع، توسط اینترپل تحت تعقیب است.
احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای پست وزارت دفاع، توسط اینترپل تحت تعقیب است.
محمود احمدی‌نژاد فهرست ۲۱ وزیر پیشنهادی خود را روز یک‌شنبه هفته گذشته به مجلس ارائه کرد. به ترتیب حروف الفبا، بیست و یکمین نام در این فهرست احمد وحیدی گزینه آقای احمدی‌نژاد برای تصدی سمت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است.

در وب‌سایت رسمی پلیس بین‌المللی،‌ اینترپل، از سال ۲۰۰۷ نام آقای وحیدی در فهرست نام افراد تحت تعقیب جای گرفته است. اعلام نام این بیست و یکمین وزیر پیشنهادی آقای احمدی‌نژاد با ابراز خشم دولت کشوری روبه‌رو شد که پایتخت آن با تهران نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر فاصله دارد.

آلبرتو نیسمن، دادستان بلندپایه آرژانتین، می‌گوید آقای وحیدی ۱۵ سال پیش هنگامی که فرماندهی سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشته است در ماجرای بمب‌گذاری مرکز یهودیان این کشور به نام «آمیا» که ۸۵ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت «مشارکتی کلیدی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری» داشته است.

اما دولت آقای احمدی‌نژاد براین نظر است که انتقادات خارجی‌ها به وزیر پیشنهادی رئیس دولت دهم «بخشی از توطئه صهیونیست‌»هاست.

محمدرضا کاظمی از رادیوفردا در «گفت‌وگوی ویژه» این هفته از آلبرتو نیسمن، دادستان کل کشور آرژانتین، پرسیده است شواهد و قرائنی که اساس طرح اتهام علیه وزیر دفاع پیشنهادی آقای احمدی نژاد است کدامند؟

نیسمن: در روز ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۹۴ در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح یک خودروی بمب‌گذاری شده به ساختمان آمیا در آرِژانتین برخورد کرد. در این حمله ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این خودرو توسط یک مهاجم انتحاری عضو گروه تروریستی حزب‌الله هدایت می‌شده است.

آقای نیسمن ممکن است بفرمایید این فرد که بود؟

ابراهیم حسین بررو. آقای بررو برادران زیادی داشت که بسیاری از آنها عضو حزب‌الله لبنان بودند. به جز ابراهیم بررو، یکی دیگر از برادرانش نیز در یک حمله انتحاری کشته شده بود. دو برادر نیز امروز در دیترویت آمریکا زندگی می‌کنند. ولی در سال ۲۰۰۵، دادستان توانست از آنها بازجویی کند. آنها شواهد و مدارک متعددی ارائه کردند که بر اساس آنها توانستیم نتیجه بگیریم که ابراهیم حسین بررو راننده خودرو بوده است.

ولی ظاهرا دو تا از برادران آقای بررو در آمریکا ادعا کرده‌اند که ابراهیم حسین بررو نه در بوئنس آیرس، بلکه در لبنان و در نبرد با اسرائیل کشته شده است؟

این دو برادر همان حرفی را تکرار می‌کنند که حزب‌الله لبنان می‌گوید که بررو یک ماه بعد از حادثه آمیا در لبنان کشته شده است، ولی ما توانستیم ثابت کنیم که حمله‌ای که حزب‌الله لبنان ادعا می‌کند اصلا روی نداده است. ما همچنین مدارکی داریم که نشان می‌دهد در مراسم یادبودی که برای آقای بررو برگزار شد جسدی وجود نداشته است. و هیچ دلیل منطقی برای این ادعا وجود نداشت. در آن مراسم حسن نصرالله هم حضور داشت و از پدر و مادر بررو تشکر کرد که یکی از پسرانش در راه اهداف حزب‌الله قربانی شده است.

علاوه بر این تصاویری از آقای بررو را که از آمریکا به بوئنس آیرس آورده بودم توسط یک شاهد شناسایی شد و شهادت داد که آقای بررو را لحظاتی پیش از انفجار در حال راندن خودرو دیده است.

این مراسم کی برگزار شد؟

این مراسم در روز دهم اکتبر سال ۱۹۴۴ برگزار شد و برادران آقای بررو هم گفتند که هنگامی که حزب‌الله‌ مرگ ابراهیم را اعلام کرد آنها سه ماه بوده که او را ندیده بودند، برای این که در آن زمان او در بوئنس آیرس بود.

آیا آقای بررو پیش از حمله در آرژانتین زندگی می‌کرد؟

نه، او چند روز پیش از حمله از طریق منطقه آزاد مرزی وارد آرژانتین شد. او از منطقه آزاد مرزی آرژانتین با خانواده‌اش تماس تلفنی گرفت و این تماس ثبت شده بود. ولی او در بوئنس آیرس زندگی نمی‌کرد.

یعنی ورودش به آرِژانتین غیرقانونی بود؟

نه به هیچ وجه. او با یک پاسپورت تقلبی وارد آرژانتین شد. دیگر اعضا حزب‌الله که در منطقه آزاد مرزی آرژانتین زندگی می‌کردند به او برای حمله کمک کردند. این حمله به دستور دولت ایران و با حمایت مالی این کشور انجام شد.

آیا شما توانستید جسد او را پیدا کنید؟

نه متاسفانه بقایای جسد و دی ان ای فرد مهاجم به‌درستی جمع‌آوری نشد. چون که تحقیقات اولیه‌ای که انجام شده بود به درستی صورت نگرفت و نقص داشت.

شما چه طور به این نتیجه رسیدید که ایران پشت پرده این حمله بوده است؟

جواب این پرسش خیلی طولانی است. شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد تصمیم برای حمله به ساختمان آمیا در جلسه‌ای که در شهر مشهد برگزار شد‌ گرفته شد. انگیزه ایران از این کار تصمیم آرژانتین مبنی بر لغو قراردادی برای فروش فن‌آوری هسته‌ای‌اش به ایران بود. در جلسه‌ای که در شهر مشهد برگزار شد تمام افرادی که دستگاه قضایی آرژانتین و پلیس بین‌الملل بعدها حکم جلب‌شان را صادر کرد حضور داشتند. این افراد شامل آقایان رفسنجانی، وحیدی،‌ فلاحیان و ولایتی بودند.

ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور سابق ایران، و ابوالقاسم مصباحی که از پایه‌گذاران وزارت اطلاعات ایران و مسئول حملات تروریستی در اروپا بود بعدها جزو شاهدانی بودند که در این پرونده شهادت دادند. آقای مصباحی در دادگاه میکونوس آلمان هم جزو شاهدان اصلی دادگاه بود. در جلسه‌ای که در شهر مشهد برگزار شد افرادی تعیین شدند که به بوئنس آیرس سفر کنند. این افراد بعد از بازگشت به ایران نقش فعالی در طراحی حمله به ساختمان آمیا ایفا کردند. آقایان ربانی و عسکری دو تن از این افراد بودند. شهادت‌های زیادی در این مورد گرفته شده است و از سوی دیگر مکانیزمی که در حادثه آمیا مورد استفاده قرار گرفته همان مکانیزمی است که در دیگر حملات تروریستی انجام شده توسط دولت ایران در سوء قصد با مخالفان خود، همچون جریان میکونوس یا قتل برخی از مخالفان دولت ایران در اروپا، به کار گرفته شده بود.

شما هادی سلیمان‌پور، سفیر سابق ایران در بوئنس آیرس، را به دخالت در حمله آمیا متهم کردید. آقای سلیمان‌پور به درخواست دولت آرژانتین در بریتانیا بازداشت شد. ولی بریتانیا او را به آرژانتین استرداد نکرد، چون معتقد بود مدارک برای متهم کردن او کافی نیست.

من آقای سلیمان‌پور را هیچ گاه متهم نکردم و خودم هم بر این باورم که مدارک کافی برای متهم کردن او وجود ندارد. قاضی ممکن است بر این باور بوده باشد که او متهم است اما من این کار را نکردم.

پس آقای سلیمان‌پور به درخواست چه کسی در سال ۲۰۰۳ در بریتانیا بازداشت شد؟

این کار به درخواست قاضی پرونده انجام شد، نه دادستان. همان طور که می‌دانید این پرونده دو دادستان داشت. پیش از من فرد دیگری دادستان پرونده بود. ولی الان من مشغول این پرونده هستم. در درخواست تعقیب از سوی من نامی از آقای سلیمان‌پور آورده نشد.

گویا گزارش‌هایی هم درباره دریافت رشوه توسط قاضی اول پرونده، ‌آقای خوان خوزه گالیانو و رئیس جمهور سابق آرژانتین، کارلوس منم، منتشر شد. ظاهرا این افراد سعی می‌کردند بر این ماجرا سرپوش بگذارند. آیا این موضوع صحت دارد؟

ثابت شده است که آقای گالیانو رشوه پرداخت کرده است، نه این که خودش رشوه دریافت کرده باشد. ولی درباره رئیس جمهور سابق آرژانتین هنوز چیزی به اثبات نرسیده است، ولی او به جلوگیری از آشکار شدن هویت یکی از متهمان متهم شده است . آقای منم احتمالا به همین خاطر محکوم می‌شود.

پس ظاهرا هنوز هیچ کس در ارتباط با حمله آمیا محکوم نشده است؟

تنها یک مامور سابق پلیس محکوم شد که اسمش کاستانی یدا است. او ۶۶ کاست مربوط به مکالمات تلفنی فردی به نام تشلدین را نابود کرده بود. تشلدین آخرین صاحب خودرویی بود که با آن به آمیا حمله شد.

شما پس از اعلام اسم احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی دفاع ایران برای دولت فعلی، ابراز ناراحتی کردید. دلیل آن چه بود؟

من اصلا ناراحت نیستم . تنها می‌گویم این خیلی مهم و هشداردهنده است که یک دولت حاضر نیست به تحقیقات مربوط به حادثه آمیا کمک کند و از تروریست‌ها حمایت می‌کند و فردی را که از سوی دستگاه قضایی آرِانتین برایش حکم جلب صادر شده و از سوی پلیس بین‌الملل هم اخطار قرمز برایش صادر شده به عنوان وزیر پیشنهاد می‌کند.

آقای نیسمن، شما فکر می‌کنید اگر افرادی همچون فلاحیان، وحیدی و رفسنجانی که متهم به دخالت در حادثه آمیا می‌کنید در دادگاه حضور داشتند آیا می‌توانستید قاضی را قانع کنید که این افراد طراح حمله به آمیا بوده‌اند؟

من کاملا مطمئنم . به هیچ وجه تردیدی ندارم.
XS
SM
MD
LG