لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

ايران با «اصل خروج اورانيوم» براى مبادله سوخت اتمى مخالفتى ندارد


راكتور تهران يك نيروگاه تحقيقاتى و پژوهشى است كه تهران مى گويد سوخت آن رو به اتمام است.
راكتور تهران يك نيروگاه تحقيقاتى و پژوهشى است كه تهران مى گويد سوخت آن رو به اتمام است.
معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى ايران روز دوشنبه اعلام كرد كه ايران با اصل خروج اورانيوم براى تحويل گرفتن سوخت اتمى راكتور تحقيقاتى تهران مخالفتى ندارد بلكه در باره «نحوه خروج» آن بحث دارد.

على باقرى، معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى، در جمع تعدادى از دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتى، طرف هاى غربى را متهم كرد كه «آمادگى لازم براى ادامه گفت و گو ها» با ايران را ندارند.

وى گفت: «مسئله اصلى مشكلات درونى طرف مقابل است و نشست بروكسل نشان داد كه طرف مقابل قادر به رسيدن به جمع بندى مشخص نيست.»

معاون سعيد جليلى با اشاره به پيش نويس وين براى مبادله اورانيوم كم غنى شده ايران با اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد گفت: «ايران با انتقال سوخت سه و نيم درصد مشكلى نداشت اما به شرطى كه تامين سوخت راكتور تهران تضمين صد در صدى شده باشد و قطعا اگر شک و شبهه ای مطرح باشد ما وارد تبادل نمی شویم.»

راكتور تهران يك نيروگاه تحقيقاتى و پژوهشى است كه تهران مى گويد سوخت آن رو به اتمام است.

جمهورى اسلامى ايران از آژانس بين المللى انرژى اتمى خواسته است تا سوخت اين راكتور را تامين كند كه به دنبال اين تقاضا، نمايندگان تهران و كشورهاى آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس در روز ۱۹ اكتبر براى بحث در خصوص تامين اين سوخت به مذاكره پرداختند.

در پايان اين گفت و گوها، محمد البرادعى، مدير كل آژانس، پيش نويس طرحى را به ايران ارائه كرد كه بر اساس آن ۱۲۰۰ كيلوگرم از ذخيره ۱۵۰۰ كيلويى اورانيوم با غناى ۳.۵ درصد ايران به روسيه ارسال شده و پس از غنى سازى آن تا ميزان نزديك به ۲۰ درصد و تبديل به ميله هاى سوخت اتمى در فرانسه، به ايران بازگردانده خواهد شد.

ايران هنوز به طور رسمى به اين پيش نويس پاسخى نداده است ولى مقام هاى اين كشور با خروج بخش عمده اى از اورانيوم ايران از کشور مخالفت كرده اند.

على باقرى روز دوشنبه به طور صريح مخالفت ايران با خروج اورانيوم ۳.۵ درصدى را اعلام كرد و در پاسخ به پرسش يك دانشجو اظهار داشت: «چه كسى گفته است قرار است سوخت از ايران خارج شود؟ يكى از راه هاى تضمين صد در صدى تامين سوخت راكتور تهران انجام تبادل سوخت ۳.۵ درصد با ۲۰ درصد در داخل ايران است.»

به گزارش خبرگزارى «مهر»، معاون دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران مى گويد كه طرف هاى غربى با نشستن پشت ميز مذاكره با ايران براى بحث در باره مبادله سوخت اقدام به «عقب نشينى» کرده اند.

وى اظهار داشت: «بر اساس قطعنامه هاى شوراى امنيت ورود و خروج سوخت به ايران ممنوع است و نقض پذيرش تامين سوخت راكتور تهران يك عقب نشينى از سوى طرف مقابل است.»

اين مقام ايرانى در بخش ديگرى از اظهارات خود گفته است: ايران از نظر «حقوقى» مشكلى براى تامين سوخت راكتور تهران ندارد، «چون غنى سازى بالاى پنج درصد يا ۲۰ درصد براى هر كشور مانعى ندارد و اگر سوخت راكتور تهران از طرف آژانس تامين نشود در داخل تامين مى شود.»

كشورهاى غربى با غنى سازى اورانيوم در داخل ايران مخالفت كرده اند و نگران هستند كه ايران در پوشش اين فعاليت ها به توانايى ساخت بمب هسته اى دست يابد. به گفته اين كشورها، غنى سازى اورانيوم با غناى ۲۰ درصد خطر ساخت بمب هسته اى از سوى تهران را افزايش مى دهد.

برخى از كارشناسان معتقدند ايران حتى در صورت غنى سازى اورانيوم با غناى ۲۰ درصد قادر نيست كه آن را براى مصرف در راكتور تحقيقاتى تهران به ميله هاى سوخت اتمى تبديل كند.

تهران خواستار مذاكره بر سر طرح مبادله سوخت اتمى و انجام تغييرات گسترده در طرح آقاى برادعى شده است ولى آمريكا و فرانسه هر گونه تغيير در پيش نويس ارائه شده از سوى آژانس را رد كرده اند.
XS
SM
MD
LG