لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

نمایندگان آمریکایی به تحریم فروشندگان بنزین به ایران رای دادند


مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه قانونی از تصویب گذراند که بر اساس آن شرکت‌های خارجی تأمین‌کننده بنزین ایران مشمول تحریم خواهند شد. این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت نفت ایران می‌گوید این مصوبه برای کشور مشکل‌ساز نخواهد بود.

نمایندگان آمریکایی این قانون را با امید بازداشتن تهران از برنامه اتمی‌اش به تصویب رسانده‌اند.

این مصوبه به رئیس جمهور آمریکا این قدرت را می‌دهد که آن دسته از شرکت‌های انرژی را که مستقیماً بنزین ایران را فراهم می‌کنند و همچنین شرکت‌هایی که تسهیلات حمل و نقل و بیمه برای انتقال بنزین در اختیار ایران می‌گذارند تحریم کند.

مصوبه مجلس نمایندگان با رأی قاطع ۴۱۲ نماینده و مخالفت تنها ۱۲ به تصویب رسید و انتظار می‌رود سنای آمریکا نیز در کار تصویب طرح مشابهی باشد، گرچه معلوم نیست طرح سنا چه زمانی به رأی گذاشته خواهد شد.

قانون جدیدی که از تصویب مجلس نمایندگان آمریکا گذشته است در حقیقت بسط قانون کنونی ایالات متحده (مصوب ۱۹۹۶) برای مجازات شرکت‌هایی است که سالانه بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در حوزه انرژی در ایران سرمایه گذاری می‌کنند.

این طرح پیشتر در اوایل آبان‌ماه از تصویب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گذشته بود و در آن زمان جفری فلتمن، دستیار ویژه هیلاری کلینتون در امور خاورمیانه، گفته بود که وزارت خارجه آمریکا تحقیقات مقدماتی درباره حدود ۲۰ شرکت را آغاز کرده تا مشخص کند که آیا این شرکت‌ها قوانین جاری مربوط به تحریم‌ ایران را نقض کرده‌اند یا نه.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مردادماه امسال نیز با تصویب طرحی به وزارت انرژی آمریکا اجازه داده بودند که کمپانی‌های فروشنده بنزین به ایران را تحریم کند.

طرح پیشین سنا که با اکثریت آرا به تصویب سناتورهای آمریکایی رسید و هدف از آن وادار ساختن ایران به توقف برنامه هسته‌ای خود بود، کمپانی‌های فروشنده بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی به ایران را از حق انعقاد قرارداد با وزارت انرژی آمریکا و فروش نفت خام به صندوق ذخیره نفتی این کشور محروم می‌کرد.

ایران با آن که به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در میان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد، برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزین خود وابسته به واردات است. بخش اعظم این واردات از طریق پنج کمپانی اروپایی و یک کمپانی هندی تأمین می‌شود.

مقامات ایرانی از زمان تصویب آن مصوبه در کنگره آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که ایران در صورت تحریم توانایی لازم را برای تأمین بنزین مورد نیاز خود دارد و از جمله محمود احمدی‌نژاد در اواخر مردادماه مدعی شد که ایران مى‌تواند «ظرف يک هفته» همه بنزين مورد نياز خود را در داخل كشور توليد كند.

اکنون نیز به فاصله چند ساعت پس از انتشار خبر مصوبه جدید مجلس نمایندگان، حجت‌الله غنیمی‌فرد، از مقامات ارشد وزارت نفت جمهوری اسلامی، گفته است که این مصوبه مشکل‌ساز نیست، چرا که ایران از منابع مختلفی بنزین مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

آقای غنیمی‌فرد گفته‌است که تصویب‌کنندگان این مصوبه موفق نخواهند شد، چرا که ما فهرست بلندی از تأمین‌کنندگان بنزین در اختیار داریم.

پیشتر نیز در مهرماه وزیر نفت جمهوری اسلامی با اعلام توافق برای واردات بنزین از ونزوئلا گفته بود: «ما نه تنها میدان خرید بنزین را گسترده‌تر کرده‌ایم، بلکه دامنه کاری را به گونه‌ای توسعه خواهیم داد که نه تنها از ونزوئلا، بلکه از کشورهای دیگری که کیفیت و قیمت تمام شده مناسب‌تری داشته باشند خرید خود را انجام دهیم.»

ایران در سال‌های گذشته به دلیل نگرانی از احتمال تحریم‌های بین‌المللی با انجام اقداماتی نظیر دوگانه‌سوز کردن خودروها و سهمیه‌بندی بنزین از میزان مصرف این فرآورده تاحدودی کاسته است و در نظر دارد که با سهمیه‌بندی گازوئیل در سال آینده عرضه و مصرف این سوخت را نیز به کنترل خود درآورد.
XS
SM
MD
LG