لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

روسیه: تأخیر در تحويل پدافند اس ۳۰۰ به ايران دلایل فنی دارد


سامانه پدافندی اس-۳۰۰
سامانه پدافندی اس-۳۰۰
در حالی که تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران از سال ۲۰۰۷ تا کنون با تأخیر روبه‌رو شده، يک مقام ارشد روسیه می‌گويد که دلیل تأخیر در تحویل این موشک‌ها به ايران «مشکل فنی» است، و این موضوع «پس از رفع مشکل فنی، عملی خواهد شد».

الکساندر فومين، معاون اداره خدمات نظامی و تکنيکی روسيه، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اينترفکس گفت: «تأخير در معامله به خاطر مشکلات تکنيکی است».

آقای فومين به ماهيت این مشکلات اشاره‌ای نکرد و همچنین توضیح نداد که این مشکلات فنی در خود موشک‌ها است يا مربوط به بخش‌های ديگر است.

این مقام ارشد روس که در صدر يک هيئت فروش تسليحات روسی برای حضور در نمايشگاه تسليحات هند به آن کشور رفته است، به هنگام اقامت در دهلی‌نو، به پرسش‌های خبرگزاری روسی اينترفکس درباره معامله با ايران پاسخ داد.

روسيه در سال ۲۰۰۷ معامله فروش موشک‌های پيشرفته زمین به هوای اس- ۳۰۰ به ايران را امضا کرد اما عليرغم اصرار شديد ايران، تاکنون آن را عملی نکرد و حتی سفر سال گذشته مصطفی محمد نجار، وزير دفاع وقت ايران، به مسکو نيز موجب عملی شدن معامله نشد.

مقام‌های روسيه هيچگاه دليل قطعی برای تأخير سه ساله خود در عملی کردن اين معامله ارائه نکرده‌اند اما تحليلگران ارزيابی کرده‌اند که اين امر، احتمالاً ناشی از فشارهای سنگين آمريکا و اسرائيل بر روسيه است.

کارشناسان نظامی می‌گويند که استقرار اين سيستم‌ها در اطراف تأسيسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، مانع جدی برای هر حمله نظامی به اين تأسيسات خواهد بود.

اعلام «تأخير» از سوی روسيه در معامله با ايران به خاطر «مشکلات فنی»، همزمان با سفر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، به روسيه صورت می‌گیرد.

با این حال در آستانه سفر آقای نتانياهو به مسکو، ولاديمير نظراف، معاون دبير شورای امنيت ملی روسيه گفته بود که «ما به اجرای معامله امضا شده با ايران متعهديم - هر چند که هنوز تحويل موشک‌ها آغاز نشده است».

آقای نظراف تأکيد کرد که «اين معامله مغايرتی با تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران ندارد، زيرا موضوع آن سلاح‌های تدافعی است».

محمود رضا سجادی، سفير ايران در روسيه، نیز چند بار در هفته‌های اخير ابراز «اطمينان» کرد که روسيه سرانجام اين معامله با ايران را عملی خواهد کرد، و گفت «مقامات روسيه تأييد کرده‌اند که به تعهد خود پايبند هستند».
XS
SM
MD
LG