لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

برزیل با در خواست آمریکا برای تحریم ایران مخالفت کرد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در دیدار با مقامات برزیلی نتوانست نظر آنها را برای افزایش تحریم های ایران جلب کند.

وزیر خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس خبری با همتای برزیلی خود، اظهار داشت که به باور وی ایران تنها پس از اعمال تحریم حاضر خواهد شد به طور جدی درباره برنامه اتمی‌اش به پای مذاکره بنشیند؛ با این حال سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل، در موضعی مشابه با رئیس جمهوری این کشور، بر مذاکره با ایران تاکید کرد.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، درست پیش از دیدار با هیلاری کلینتون تصریح کرده بود که «عاقلانه نیست که ایران را در یک گوشه گیر انداخت؛ عاقلانه این است که مذاکره کرد.»

هیلاری کلینتون در کنفراس خبری مشترک در برزیل اظهار داشت «به نظر من، تنها پس از آنکه ما در شورای امنیت، تحریم علیه ایران را به تصویب برسانیم، ایران با حسن نیت مذاکره خواهد کرد.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «نظر من و نظر دولت ما این است: همین که جامعه جهانی درباره قطعنامه‌ای یکصدا باشد ایرانی‌ها می‌آیند و مذاکره را آغاز می‌کنند.»

سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل، اما همچنان رسیدن به یک توافق با ایران را میسر دانست و تاکید کرد: «چنین توافقی چه بسا نیازمند انعطاف‌پذیری زیاد از هر دو طرف باشد.»

پس از این اظهارات وزیر خارجه برزیل، هیلاری کلینتون در پاسخ، گفت: «در برای مذاکره باز است. ما هرگز این در را نبستیم.با و جود این ، ما هیچ کسی را حتی در دوردست نمی‌بینیم که به طرف این در بیاید.»

هیلاری کلینتون افزود: «ما دیدیم ایران به برزیل روی آورد، به ترکیه و چین روی آورد و به هر طرفی یک چیز گفت تا تحریم بین‌المللی نشود.»

همزمان با تلاش هیلاری کلینتون برای جلب نظر برزیل برای رای مثبت به تحریم ایران، دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در تلاش است نظر روسیه و به ویژه چین را برای دور تازه تحریم‌ها علیه ایران جلب کند.

ترکیه نیز یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت است و دیپلمات‌های آمریکایی امیدوارند بتوانند آنکارا را به رای مثبت قانع کنند.

برپایه بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل، هر تصمیم شورای امنیت دست کم باید رای مثبت ۹ عضو این شورا و از جمله رای موافق یا ممتنع پنج عضو دایم را داشته باشد.

هم‌اکنون، برزیل، اتریش، بوسنی و هرزگوین، گابن، ژاپن، لبنان، مکزیک، نیجریه، ترکیه و اوگاندا اعضای غیردایم شورای امنیت هستند.

ویلیام برنز ، معاون وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، پیش از هیلاری کلینتون به برزیل رفته بود؛ ویلیام برنز، پیشتر در قالب گروه ۱+۵ در مذاکره با این شرکت داشته است و موضوع تحریم‌ها علیه ایران را نیز به پیش می‌برد.
XS
SM
MD
LG