لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

نیویورک‌تایمز: کمک چندین میلیارد دلاری آمریکا به شرکت‌های ناقض تحریم ایران


در حالى که دولت آمریکا شرکت‌هاى آمریکایى را از انجام هر گونه معامله‌اى با ایران منع کرده و برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهورى اسلامى تلاش می‌کند، یک روزنامه آمریکایى اعلام کرد، آمریکا در سال‌هاى گذشته ده‌ها میلیارد دلار به شرکت‌هاى خارجى و آمریکایى که تحریم‌هاى ایران را نقض کرده‌اند، کمک کرده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمى ایران و گسترش تلاش‌هاى دولت آمریکا براى تصویب دور تازه‌اى از تحریم‌ها علیه ایران، روزنامه آمریکایى نیویورک‌ تایمز روز شنبه در سایت اینترنتى خود اعلام کرد، واشنگتن در سال‌هاى اخیر بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار به شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران را نادیده گرفته‌اند، کمک کرده است.

به نوشته نیویورک‌ تایمز هم دولت جرج بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا و هم دولت کنونى ایالات متحده به ریاست باراک اوباما اقدام به انعقاد قراردادهاى میلیاردى با این گونه شرکت‌ها کرده و مزایاى گوناگونى در اختیار آنها قرار گذاشته‌اند.

این روزنامه آمریکایى تاکید می‌کند، آمار و ارقام خود را در باره کمک دولت آمریکا به شرکت‌هاى خارجى طرف قرارداد با ایران از یک گزارش تحلیلى دولت و نیز از گزارش‌هاى تجارى استخراج کرده است.

خبر کمک دولت آمریکا به شرکت‌هاى خارجى و چند ملیتى طرف قرارداد با ایران در حالى منتشر شده است که به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمى ایران، واشنگتن در صدد جلب حمایت سایر کشورها از تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

چند روز پیش نیز خبرگزارى‌هاى بین‌المللى از توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ پیشنهادى آمریکا براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در میان اعضاى شوراى امنیت خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش در تحریم‌هاى تازه پیشنهاد شده از سوى ایالات متحده آمریکا، به ویژه اعمال فشار بیشتر علیه بخش‌هاى بانکدارى، کشتیرانى و بیمه ایران پیش‌بینى شده است.

همچنین گفته مى‌شود، در تحریم‌هاى جدید علیه ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در کانون توجه قرار دارد، که به ویژه در سال‌هاى اخیر و پس از به قدرت رسیدن محمود احمدى‌نژاد به طور روزافزونى وارد فعالیت‌هاى تجارى شده است.

این در حالى است که به نوشته نیویورک تایمز بیش از دو سوم مبالغى که دولت آمریکا در اختیار شرکت‌هاى طرف قرارداد با ایران نهاده است، به دست شرکت‌هایى رسیده است که در صنعت نفت و انرژى ایران که پایگاه اصلی سپاه پاسداران به شمار مى‌آید، سرمایه‌گذارى کرده‌اند.

همچنین دولت آمریکا پانزده میلیارد دلار به شرکت‌هایى کمک کرده است که با سرپیچى از تحریم‌هاى واشنگتن علیه تهران در زمینه توسعه میدان‌هاى نفت و گاز به ایران کمک کرده‌اند.

بر پایه این گزارش شرکت‌هایى که در صنعت خودروسازى ایران فعال بوده‌اند، نیز بخشى از کمک‌هاى آمریکا را دریافت کرده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود در این باره از شرکت‌هاى «دائلیم» کره جنوبى، شرکت نفتى بریتانیایى-هلندى «رویال داچ شل» و شرکت نفتى «پتروبراز» برزیل به عنوان شرکت‌هایى نام برده است که علیرغم سرمایه‌گذارى در ایران از حمایت‌هاى دولت آمریکا نیز بهره‌مند شده‌اند.

این در حالى است که دولت ایالات متحده آمریکا شرکت‌هاى آمریکایى را از انجام هرگونه سرمایه‌گذارى و فعالیت در بخش‌هاى یاد شده در ایران منع کرده است.
XS
SM
MD
LG