لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

امیدواری فرانسه به حصول توافق در شورای امنیت بر سر تحریم های تازه علیه ايران


برنار کوشنر
برنار کوشنر
برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه، گفته است انتظار می رود که اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد «در آينده نزديک» درباره دور تازه تحريم های اقتصادی عليه ايران به توافق دست يابند.

وزير امور خارجه فرانسه در عین حال اذعان کرده که همچنان برخی اختلاف نظر ها با چين در این باره حل نشده است.

در حالی که چين و روسيه ترديدهايی درباره حمايت قطعنامه تازه درباره ايران مطرح کرده اند، آمريکا، فرانسه و بريتانيا، سه عضو دايم ديگر شورای امنيت سازمان ملل متحد، از دور تازه تحريم جمهوری اسلامی حمايت می کنند.

آقای کوشنر که در ژنو با خبرنگاران صحبت می کرد همچنين گفته است: « ما بر روی تحريم های اقتصادی عليه حساب های بانکی و بيمه ها کار می کنيم. ولی ما می بايست آنها را به رای اعضای دايم شورای امنيت بگذاريم. ما بايد اکثريت داشته باشيم و داريم روی اين مساله کارمی کنيم.»

وزير امور خارجه فرانسه اضافه کرد:«فکر می کنم که در آينده نزديک معقولانه به اين (توافق) دست پيدا کنيم».

کشورهای غربی طی هفته های اخير تلاش های خود را برای تشديد تحريم های ايران افزايش داده اند. در همین راستا، امریکا در تلاش است تا از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس چین را به حمایت از تحریم ها ترغیب کند.

در همین زمینه، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه گفت که عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی اشاره کرده اند که آماده اند تا دولت چين را ترغیب کنند تا از تحريم های جديد و شديد عليه ايران حمایت کند.

وی به خبرنگاران گفت: « من احساس می کنم که ارادۀ انجام چنين کاری در آنها وجود دارد.»

آقای گيتس افزود: « اين دو کشور همچنين آماده اند که مسکو را نيز برسر اين مسئله تشويق کنند، اگرچه در مورد روسيه، نياز کمتری احساس می شود. تمرکز اصلی [در اين زمينه] بر روی چين است.»

این در حالی است مقامات چين گفته اند که فشار و تحريم، راه حلی «بنيادين» برای موضوع هسته‌ای ايران نيست و این کشور همچنان از گفت‌وگو برای حل مسالمت‌آميز مسئله اتمی ايران حمايت می‌کند.

يانگ جيه‌چی، وزیر امور خارجه چین، در همین حال گفته بودکه پکن معتقد است بايد بر تلاش‌های ديپلماتيک در مورد حل مناقشه اتمی ايران افزود.

مقام‌های پکن همواره اعلام کرده‌اند که اعمال تحريم‌ها شيوه مناسبی برای حل مسائل بين‌المللی از جمله در مورد ايران نيست و در مقابل قدرت‌های غربی فعال در زمينه برنامه هسته‌ای ايران، سعی در متقاعد کردن چين به حمايت از دور تازه‌ای از تحريم‌ها عليه ايران هستند.

تحليلگران می‌گويند که مخالفت چين با تحريم‌ها عليه ايران از منافع اقتصادی سرشار و متنوع چين در قبال ايران ناشی می‌شود.

چين در کنار خريدهای نفتی ازايران، بخش قابل توجهی از بنزين ايران را تأمين می‌کند و کالاهای وارداتی چينی نيز سهم گسترده‌ای را در بازار ايران به خود اختصاص داده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است. شورای امنیت از ایران خواسته بود تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG