لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

اين بار نيز نام ايران در فهرست «دشمنان اينترنت» ثبت شد


سازمان گزارشگران بدون مرز، روز جمعه، ۲۱ اسفندماه، فهرست جديدی از «دشمنان اينترنت» را انتشار داد. در اين فهرست که شامل بيست و سه کشور می‌باشد، ۱۲ کشور در زير مجموعه « دشمنان اينترنت» قرار دارند و نام ما‌بقی به عنوان کشورهايی ثبت شده است که فعاليت مجازی شهروندان خود را تحت نظارت قرار می‌دهند.

در زير مجموعه «دشمنان اينترنت» نام کشورهايی نظير ايران، چين، کوبا، ترکمنستان و ويتنام به چشم می‌خورد.

به گزارش گزارشگران بدون مرز، که مقرش در پاریس است،سانسور اينترنتی در ايران که بيش از ۳۲ ميليون کاربر اينترنتی دارد و نامش همواره در فهرست دشمنان اينترنت به چشم می خورد، به ويژه پس از انتخابات اخير رياست جمهوری شديدتر شده است.

در اين گزارش آمده همچنين آمده است که در ايران نه تنها دسترسی به صدها و هزاران وبسايت غيرممکن است، بلکه پايگاه‌های اجتماعی نظير فيسبوک و تويتر نيز که در ايران به عنوان فضايی برای ابراز مخالفت به کار می‌رود، بارها توسط نظام مسدود شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران با اعلام اين مطلب که حدود ۶۰ روزنامه نگار و وبلاگنويس در زندان به سر می‌برند و حدود ۵۰ نفر‌ از آنها از کشورهای ديگر درخواست پناهندگی کرده‌اند،‌ از جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترين زندان روزنامه نگاران و شهروندان اينترنتی در خاورميانه ياد کرده است.

سال گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران در فهرست دشمنان اینترنت سازمان گزارشگران بدون مرز قرار داشت.

اين سازمان همچنين تعداد وبلاگ‌نويسان دستگير شده پس از انتخابات رياست جمهوری را حدود ۳۰ نفر اعلام کرده و می‌نويسد برخی از اين افراد نظير شيوا نظر‌آهاری کماکان در حبس به سر می‌برند. اين گزارش همچنين تعداد کل وبلاگ نويسان دربند را ۱۳ نفر عنوان کرده است.

با اين‌حال در اين گزارش آمده است که ايرانی ها از فعالترين مردم جهان در فضاهای مجازی به شمار می‌آيند و راه‌های گذر از سانسور را به خوبی می‌شناسند.

در اين فهرست همچنين نام کشورهايی نظير استراليا، کره جنوبی، ترکيه و روسيه نيز به عنوان کشورهايی که گردش اينترنتی شهروندان خود را تحت نظارت قرار می‌دهند، به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG