لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

دزدان دریایی يک کشتی ۵ هزار تنی ايران را ربودند


رييس واردات ميوه جات تازه و اتحاديه صادر کنندگان روز شنبه اعلام کرده است که دزدان دريايی سومالی يک کشتی ايرانی حامل چهار ميليون دلار پرتقال مصری را در سواحل يمن ربوده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس رضا نورانی رييس واردات ميوه جات تازه و اتحاديه صادر کنندگان، هفته گذشته يک کشتی ۵ هزار تنی ايرانی که از مصر به سوی ايران سفرمی کرد توسط دزدان دريايی سومالی ربوده شد.

گزارش ها حاکی از اين است کشتی مذکور در حال حاضر در ۶۴۰ کيلومتری سواحل سومالی است و به نظر ميرسد دزدانی که اقدام به ربودن اين کشتی کرده اند سومالیایی باشند.

رضا نورانی به خبرگزاری فارس گفته است اين کشتی که «تالکا» نام دارد متعلق به دو تن از اعضای يکی از اتحاديه های ايران است.

کشتيهايی که در مسير آبهای خليج عدن و اقيانوس هند در حرکت اند با خطر دزدان دریایی مواجه اند. اين دزدان دريايی تا به حال علاوه بر ميليونها دلار باجگيری، خطرات جانی زيادی را برای کارکنان وخدمه کشتيهای تجاری فراهم کرده اند.

تعداد کشتی ربايی توسط دزدان دريايی طی سال جاری ميلادی نسبت به سال گذشته کاهش چشم گيری داشته است. اين در حالی است که بنا بر برخی گزارش ها در سال گذشته نزديک به ۲۵۰ مورد کشتی ربايی به وقوع پيوسته بود.

عمليات دزدان دريايی در سواحل سومالی از دو سال پيش افزايش يافته بود و سال گذشته افزايش راهزنی های دريايی سبب شد که آمريکا، بريتانيا و کشورهای اتحاديه اروپا در توافقی، عليه دزدان دريايی دست به اقدام بزنند.

در جريان عمليات عليه دزدان دريايی تا کنون دهها نفر دستگير شده و قرار است که در بندر مومباسا کنيا محاکمه شوند. يک جوان سوماليايی نيز که توسط نيروی دريايی آمريکا بازداشت شده است هم اکنون در نيويورک در انتظار محاکمه به سر می برد.

دزدان دريايی در دوسال گذشته حداقل دو کشتی ايرانی را ربودند که پس از پرداخت باج، خدمه آنها و کشتی ها آزاد شده اند.

در ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ کشتی «ايران ديانت»، در حالی که با ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنی و صنعتی از چين به سمت هلند در حرکت بود، در آب‌های دريای عدن دزديده شد. «ايران ديانت» هفت هفته بعد، و پس از مذاکره با دزدان دريايی سوماليايی آزاد شد.

نيروی دريايی ايران سال گذشته اعلام کرد برای مقابله با دزدان دريايی و حمايت از نفتکش های ايرانی دو ناو جنگی به آب های خليج عدن اعزام کرده است.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل، کشورها می‌توانند به منظور مقابله با دزدی دريايی، کشتی‌های نظامی خود را به خليج عدن و سواحل سومالی اعزام کنند و حتی در صورت اقتضا و با اطلاع قبلی دولت سومالی در تعقيب دزدان دريايی وارد آب‌های سرزمينی اين کشور شوند.

سومالی از سال ۱۹۹۱ تا کنون دچار بی‌ثباتی و جنگ‌های داخلی شده و فاقد يک دولت مرکزی است. به همين دليل، ساحل ۳۰۲۵ کيلومتری سومالی، که طولانی‌ترين ساحل در ميان کشورهای آفريقايی است، تحت کنترل جدی قرار ندارد.
XS
SM
MD
LG