لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

اردوغان در کنفرانس امنیتی واشینگتن از خطر هسته‌ای اسرائیل خواهد گفت


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با توصیف دوباره توان هسته‌ای اسرائیل به عنوان «یک خطر» گفته است که این موضوع را در همایش امنیت هسته‌ای در واشینگتن، مطرح خواهد کرد.

همایش امنیت هسته‌ای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در واشینگتن در جریان خواهد بود و در این همایش رهبران بیش از ۴۰ کشور جهان به میزبانی ایالات متحده شرکت خواهند داشت.

نخست وزیر ترکیه اما روز یکشنبه در آستانه برگزاری این همایش گفت که «ما از توان هسته‌ای اسرائیل عمیقاً نگرانیم، و قصد داریم که این مسئله را [در نشست واشینگتن] مطرح کنیم».

آقای اردوغان افزود که «ترکیه از این امر خشمگین است و در نشست واشینگتن خواهان در پیش گرفتن موضعی جدید در مورد برنامه اتمی اسرائیل خواهد شد».

نخست‌وزیر ترکیه در آستانه سفر به واشینگتن، بار دیگر تکرار کرد که «به جای حساسیت بر روی توان هسته‌ای اسرائیل، که عضو پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای نیست، ایران که عضو پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای است، مورد نظارت دقیق و فشار قرار می‌گیرد».

این نخستین موضع‌گیری نخست‌وزیر ترکیه علیه برنامه هسته‌ای اسرائیل در هفته‌های اخیر نیست. آقای اردوغان هفته گذشته نیز در سفر به پاریس گفته بود که «اسرائیل بزرگترین خطر برای صلح منطقه است».

نخست وزیر ترکیه ماه گذشته نیز گفته بود که «شگفت‌آور است که در شرایطی اسرائیل زرادخانه هسته‌ای دارد، ایران زیر ذره‌بین قرار گرفته است».

آقای اردوغان انتقاد خود از اسرائیل را از هنگام عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه غزه در ژانویه ۲۰۰۹، علنی کرده است، اما در هفته‌های اخیر، او انتقادهای خود را بویژه متوجه برنامه هسته‌ای اسرائیل کرده است؛ امری که در واکنش به آن، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری روز چهارشنبه خود در بیت‌المقدس، ابراز «تأسف عمیق» کرد.

وزارت خارجه اسرائیل نیز گفته است که «آقای اردوغان برای جلب توجه افکار عمومی اعراب و مسلمانان، اسرائیل را دیوار کوتاه خود کرده است».

همایش واشینگتن در حالی از دوشنبه برگزار می‌شود که نخست‌وزیراسرائیل پنجشنبه گذشته سفر خود به آمریکا را برای حضور در این همایش لغو کرد.

دیپلمات‌های اسرائیلی گفته‌اند که دولت این کشور آگاه شده بود که برخی از رهبران کشورهای اسلامی، مانند ترکیه، مصر و عربستان سعودی، در صدد هستند که در همایش واشینگتن به موضوع توان هسته‌ای اسرائیل بپردازند.

این در حالی است که یک مقام اسرائیلی روز جمعه گفته است که «اسرائیل به هیچ مجمعی اجازه نمی‌دهد که توان هسته‌ای این کشور را مورد بحث قرار دهد، زیرا اسرائیل هیچگاه کشور دیگری را تهدید نکرده است».

به رغم عدم حضور بنیامین نتانیاهو در همایش واشینگتن، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، هیئت اسرائیلی شرکت کننده در این همایش را «هیئتی برجسته» توصیف کرده و در گفت‌وگو با شبکه ای. بی. سی گفته است که «هیئت اسرائیلی می‌تواند نقشی مؤثر در این نشست داشته باشد».

به گفته خانم کلینتون، «باراک اوباما تأکید کرده است که احتمال دستیابی گروه‌های تروریستی به جنگ‌افزار هسته‌ای، یک خطر جدی است، و اسرائیل می‌تواند با توجه به تجربه غنی خود در مبارزه با تروریسم، در مقابله با این خطر کمک مهمی انجام دهد».

در همین حال روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از وزیر اطلاعات اسرائیل که ریاست هیئت اعزامی به نشست واشینگتن را بر عهده دارد، نوشته است که «فشار جدی بر اسرائیل در این همایش مطرح نیست».

معاریو علاوه بر این به نقل از «دیپلمات‌های اسرائیلی» نوشت که «نبود آقای نتانیاهو درهمایش آمریکا، انتقادهای احتمالی ازاسرائیل را کاهش می‌دهد، و کنفرانس خواهد توانست به روی موضوع‌های اصلی در دستور کار خود؛ امنیت هسته‌ای، مقابله با احتمال دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح هسته‌ای، و نیز برنامه هسته‌ای ایران تمرکز کند».

این همه در حالی است که هفته‌نامه دفاعی جینز به تازگی در گزارشی ارزیابی کرده بود که اسرائیل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و هم ردیف با بریتانیا، ششمین قدرت هسته‌ای محسوب می‌شود.

اسرائیل از دهه‌ها پیش توان هسته‌ای خود را در «ابهام عمدی» گذاشته است.
XS
SM
MD
LG