لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

اتحادیه اروپا توافق تهران را ناکافی دانست؛ سایه تحریم هم‌چنان بر سر تهران


در نخستین واکنش به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت هسته‌ای، فرانسه و اتحادیه اروپا بعدازظهر دوشنبه از امضای این توافق‌نامه استقبال کردند، اما در عین حال آن را ناکافی و «حاشیه‌ای» دانستند. این دو می‌گویند هم‌چنان برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در سازمان ملل تلاش خواهند کرد.

دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه از توافق خود با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمی خبر داد و اعلام کرد که کشور ترکیه به عنوان محل مبادله اورانيوم كم‌غنى‌شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى انتخاب شده است.

این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده بود که تنها در صورتی با مبادله ذخیره اورانیوم ایران موافقت خواهد کرد که این داد و ستد در خاک ایران اتفاق بیفتد.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این خبر توافق میان ایران و ترکیه را «تنها مسئله‌ای حاشیه‌ای» دانسته و اعلام کرد که طرح ارسال سوخت اتمی به ترکیه «احتمالاً حربه‌ای برای رد گم کردن» است.

طبق طرحی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت مدیریت محمد البرادعی در ماه اکتبر سال گذشته به ایران ارائه کرد، قرار بود ایران ذخیره اورانیوم خود را به روسیه تحویل دهد و در نهایت میله‌های سوختی مورد نیاز خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی پس از موافقت اصولی با این طرح از پذیرش آن سر باز زد، اما اکنون در حالی که کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده به تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران بسیار نزدیک شده‌اند می‌گوید در صورتی که اورانیوم در ترکیه نگهداری و مبادله شود با این طرح موافق است.

این در حالی که ایران پیشتر از قبول پیشنهاد تکمیلی البرادعی که متضمن نگهداری اورانیوم غنی‌شده ایران در کشوری ثالث مانند ترکیه بود، سر باز زده بود.

در واکنش به آنچه در تهران مورد توافق ایران، ترکیه و برزیل قرار گرفت، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه، بار دیگر با تأکید بر این که کشورش به همراه اعضای دیگر شورای امنیت «تحریم‌های تازه را در نیویورک آماده می‌کنیم» گفت: «اصل مسئله اتمی ایران ادامه غنی‌سازی در نطنز، ساخت رآکتور آب سنگین در اراک، پنهان کردن سایت قم و پرسش‌های بازرسان آژانس انرژی اتمی است که بی‌پاسخ مانده‌اند.»

آقای والرو خطاب به خبرنگاران افزود: «مبادله اورانیوم... تنها حرکتی برای اعتمادسازی است، مسئله‌ای حاشیه‌ای.»

جمهوری اسلامی با وجود امضای قرارداد در تهران بار دیگر تأکید کرده است که به غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران ادامه خواهد داد.

قرارداد مبادله اورانیوم «راه حل مسئله بنیادی نیست»

در همین حال اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که توافق‌نامه امضاشده در تهران راه حل مسئله بنیادی «واهمه از برنامه موشکی ایران نیست» و بنابراین نمی‌تواند به اقدامات در جهت تصویب تحریم‌های تازه در شورای امنیت پایان دهد.

سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در عین حال اشاره کرده است که تصمیم‌گیری در مورد قابل قبول بودن توافق‌نامه امضاشده در تهران بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سخنگوی خانم اشتون «عدم همکاری جدی از سوی ایران و بی‌احترامی به قطعنامه‌هایی که پیشتر تصویب شده» را از جمله دلایل پافشاری اتحادیه اروپا بر دور تازه تحریم‌ها علیه تهران عنوان کرده است.

پیش از این در شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی به دلیل پافشاری بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم تصویب شده است.

غنی‌سازی اورانیوم در بطن سوء‌ظن کشورهای غربی به نیت ایران از ادامه برنامه هسته‌ای خود است، چرا که از اورانیوم بسیار غنی‌شده می‌توان در ساخت بمب اتمی استفاده کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت موافقت آمریکا، روسیه و فرانسه با این قرارداد جدید توافق‌نامه‌ای تازه بین کشورها به امضا می‌رسد و از آن زمان ایران آمادگی دارد «ظرف یک ماه» ذخیره اورانیوم سه و نیم درصدی خود را به ترکیه بفرستد.

به گفته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بر اساس قرارداد جدید بین ایران، ترکیه و برزیل، «ما ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصد را در کشور ترکیه نگهداری خواهیم کرد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد دریافت می‌کنیم».
XS
SM
MD
LG