لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

افزایش تنش‌ میان دو کره؛ کره شمالی تهدید به واکنش نظامی کرد


کشتی نیروی دریایی کره جنوبی که توسط اژدر غرق شده بود
کشتی نیروی دریایی کره جنوبی که توسط اژدر غرق شده بود
کره شمالی روز سه‌شنبه به به همسایه جنوبی خود، کره‌ جنوبی، هشدار داد که این کشور در صورت ادامه فعالیت‌های نظامی در مرزهای آبی دو کشور با واکنش نظامی پیونگ‌یانگ رو‌به‌رو خواهد شد.

مقامات کره شمالی با اشاره به این که جنگ سال‌ها ۵۳ -۱۹۵۰دو کره بدون هیچ گونه توافق‌نامه رسمی صلح پایان پذیرفته است یاد‌‌‌آور شدند که این دو کشور همچنان در حالت جنگی به سر می‌برند.

تنش ‌بین کره شمالی و جنوبی پس از آن بالا گرفت که کره جنوبی همسایه شمالی خود را به غرق کردن یک کشتی جنگی نیروی دریایی کره جنوبی در فروردین‌ماه گذشته متهم کرد.

هفته گذشته بازرسان بین‌المللی نیز اعلام کردند که کشتی نیروی دریایی کره جنوبی به وسیله اژدر غرق شده ‌است. در جریان این حادثه ۴۵ خدمه کشتی کشته شدند.

اگرچه دو کشور تاکنون هیچ نوع توافق‌نامه رسمی صلح امضا نکرده‌اند، توافق‌نامه آتش‌ِبس پس از پایان جنگ کره در دهه ۵۰ میلادی بین دو کشور همچنان به‌قوت خود باقی ‌است.

پس از آن ه بنابر گزارش‌ها کشتی نیروی دریایی کره جنوبی توسط یک اژدر زیردریایی کره شمالی غرق شد، روز دوشنبه رئیس جمهور کره جنوبی در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که این اقدام کره شمالی توافق‌نامه آتش‌بس بین دو کشور را لغو کرده‌ است.

همچنین مقامات کره جنوبی ضمن اعلام قطع تمامی روابط تجاری خود با کره شمالی اظهار کردند که درباره موضوع غرق شدن کشتی نیروی دریایی این کشور توسط کره‌ شمالی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهند‌ کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون برخورد لفظی دو کشور به اختلاف بر سر خطوط مرزی آبی آن دو کشیده شده است.

مرز آبی میان دو کره سال‌ها محل مناقشه بین دو کشور بوده و پیش از این نیز در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری دریای زرد، صحنه تنش‌ها و درگیری‌های دو کشور بر سر این مرز آبی بوده است.

خط مرزی دریایی بین دو کشور در سال ۱۹۵۳ از جانب سازمان ملل ترسیم و تعیین شد. سئول این خط مرزی را به رسمیت شناخته، اما پیونگ‌یانگ تاکنون از پذیرش آن سرباز زده است.

نقش کلیدی چین

بدون شک چین به عنوان همسایه دو کشور و اصلی‌ترین شریک کره شمالی می‌تواند نقش کلیدی در حل مناقشات بین دو کره و حتی بین کره‌ شمالی و جامعه جهانی ایفا کند.

تاکنون مقامات پکن موضع مشخصی در‌‌باره غرق شدن ناوچه جنگی کره جنوبی اعلام نکرده‌اند، اما خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات رسمی چین می‌نویسد که دولت چین در بیانیه‌ای مستقل نظر این کشور را درباره اتهام وارده به کره‌ شمالی درباره هدف قرار دادن کشتی جنگی کره جنوبی اعلام خواهند کرد.

پیشتر رهبران دو کره نیز به منظور یافتن راه حلی بر سر مسئله غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی به چین سفر کرده‌اند.

آمریکا، متحد استراتژیک کره جنوبی

ایالات متحده با حدود ۲۸ هزار نیروی نظامی که هم‌اکنون در منطقه دارد ضمن حمایت کامل از کره جنوبی اعلام کرد که تمام تلاش خود را در جلوگیری از افزایش تنش بین دو کشور به کار خواهد بست.

در همین زمینه وزیر خارجه ایالات متحده که هم‌اکنون در منطقه به سر می‌برد به منظور فشار بر مقامات پیونگ‌یانگ روز دوشنبه در پکن با رهبران چین، مهم‌ترین متحد کره‌ ‌شمالی، در این باره گفت‌وگو کرد.

مقامات کاخ سفید همچنین از دولت کره شمالی خواسته‌اند که به آن چه آنان «رفتار جنگ‌طلبانه» خوانده‌اند پایان دهد.

در فروردین‌ماه گذشته یک کشتی۱۲۰۰ تنی نیروی دریایی کره جنوبی به همراه ۱۰۴ خدمه در حوالی جزیره باینگ‌نیونگ که بخشی از خاک کشور کره جنوبی است غرق شد.
XS
SM
MD
LG