لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

مهدی کروبی: یاوران قتل‌های زنجیره‌ای مفسر خط امام شده‌اند


مهدی کروبی، از سران مخالفان دولت، روز يکشنبه در نامه‌ای به حسن خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، اخلال در سخنرانی او در بيست و يکمين سالروز درگذشت آيت‌الله خمينی و توهين به وی را مايه تأسف دانست.

به گزارش سايت « سحام نيوز»، ارگان حزب اعتماد ملی، آقای کروبی در بخشی از اين نامه کسانی را که مانع سخنرانی نوه آيت‌الله خمينی شدند، «اندک، سازمان‌دهی‌شده و آموزش‌ديده» توصيف کرد.

مهدی کروبی در نامه خود، آنچه که « توهين و جسارت» به او در مقابل صدها هزار نفر در آرامگاه آيت‌الله خمينی ناميد را «موجب تأسف و تأثر شديد و جريحه‌دار شدن وجدان و احساسات» هواداران بنيانگذار جمهوری اسلامی دانست.

سخنرانی حسن خمينی روز جمعه از سوی گروهی که شعارهايی در حمايت از رهبر جمهوری اسلامی و عليه ميرحسين موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دادند، ناتمام گذاشته شده بود.

مهدی کروبی با اشاره به اينکه بخشی از نيروهای مسلح اداره ستاد برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آيت‌الله خمينی در سال جاری به دست گرفت، نوشت که مطمئن بود «اين مراسم، ختم به خير نخواهد شد» و افزود: «اين حد از وقاحت و بی‌شرمی را تصور نمی‌کردم.»

اين رهبر اصلاح‌طلب در ادامه، اهانت به خانواده آيت‌الله خمينی را تازه ندانست و افزود: «ياران نزديک امام ۲۰ سال است که انواع سختی‌ها و تلخی ‌ها را تحمل و اهانت و توهين‌ها را به جان خريده‌اند ... و حاضر به عقب‌نشينی و سازش و بی‌تفاوتی نشده‌اند.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين به تلاش‌های هواداران محمود احمدی‌نژاد که برای در دست گرفتن کنترل مؤسسه تنظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی صورت گرفته است، نوشت: «انتظار دارند که مؤسسه در اختيار جمعی انحصارطلب و تنگ نظر قرار گيرد.»

در حال حاضر، تنها مؤسسه تنظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی حق دارد نسبت به صحت اسنادی که به آيت‌الله خمينی نسبت داده می‌شود، اظهار نظر کند.

پيش از اين، مجتبی ذوالنور، جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، با حمله شديد به مؤسسه تظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی گفته بود: «مؤسسه نشر آثار امام به جايگاه تجمع منافقين تبديل شده و مشخص نيست چرا در هر آشوبی، سران آن را ساپورت می‌کنند و زمانی که شورای نگهبان صلاحيت ليبرال‌ها را برای انتخابات رد می‌کند، مؤسسه نشر امام به دفاع از آنها می‌پردازد».

به دنبال اين حملات، برخی از نمايندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، از لزوم تحقيق و تفحص در بودجه و عملکرد مؤسسه تظيم و نشر آثار آيت‌الله خمينی سخن گفتند.

موضوع درگذشت احمد خمينی، پدر حسن خمينی، در اسفند سال ۱۳۷۳ نيز در نامه مهدی کروبی مطرح شده است.

آقای کروبی در اين مورد اعلام کرد که «چنانچه نيروهای خبيث پشت پرده از تکرار گستاخی‌ها پرهيز و خودداری نکنند، جفاها، ستم‌ها و فشارهايی که به مرحوم حاج سيد احمد آقا وارد کردند، همچنين افراد و اشخاصی که برای تحقير و توهين به فرزندان آن عزيز سفر کرده، وصيت دست‌کاری شده منتشر می‌کنند و از حوادثی که بر او رفت، برای ملت ايران و همچنين آيندگان روشنگری خواهيم کرد، تا عدم صداقت آنها برای مردم ثابت شود.»

آقای کروبی همچنين به نامه‌ای اشاره کرد که زهرا مصطفوی، از فرزندان آيت‌الله خمينی، خطاب به احمد خمينی نوشته و گفته بود که او را «برای انتقام از امام و انقلاب به قربانگاه می‌برند».

مهدی کروبی در بخش ديگری از نامه خود، کسانی که امروزه به گفته او، « مروج و مفسر خط امام» شده‌اند را افرادی ناميد، که در برابر آيت‌الله خمينی صف‌بندی کرده بودند و ياور شرکا در قتل‌های زنجيره‌ای بودند.

اين رهبر مخلف دولت با انتقاد از اينکه يک جريان در ايران، تمامی هواداران و نزديکان آيت‌الله خمينی را طلحه و زبير زمان قلمداد می‌کنند، نوشت: «بهتر است حوادث صدر اسلام ... تحليل شود و شايد بدين نتيجه رسيد که حوادث بعدی، از جمله تبعيد شدن ابوذر غفاری و ماجرای طلحه و زبير، ريشه در آن زوايای انحرافی اوليه دارد.»

اشاره مهدی کروبی به سخنان آيت‌الله خامنه ای بود که رهبران مخالفان را به طلحه و زبير تشبيه کرده بود که امام علی به جنگ با آنان برخاست.

پيش از آقای کروبی، ميرحسين موسوی، ديگر رهبر مخالفان دولت، همراه با سه تن از مراجع تقليد، برخی از تشکل‌های سياسی و مذهبی اصلاح‌طلب و چند تن از سياستمداران اصولگرا ممانعت از سخنرانی حسن خمينی را محکوم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG