لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

روسیه: تحویل اس-۳۰۰ به ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت است


سامانه ضد هوایى اس-۳۰۰
سامانه ضد هوایى اس-۳۰۰
در حالى که روسیه پیشتر اعلام کرده بود، قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد مانع تحویل سامانه ضد هوایى اس-۳۰۰ به ایران نخواهد شد، یک مقام روسى گفته است، فروش این جنگ‌افزارها به جمهورى اسلامى به منزله نقض قطعنامه شوراى امنیت خواهد بود.

به گزارش خبرگزارى رویترز، یکى از سخنگویان کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد، تحویل موشک‌هاى پیشرفته ضدهوایى اس-۳۰۰ به جمهورى اسلامى به منزله نقض قطعنامه جدید شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود.

شوراى امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه چهارمین قطعنامه تحریمى خود علیه ایران را تصویب کرد که به موجب آن شمارى از شرکت‌هاى مرتبط با برنامه موشکى و هسته‌اى جمهورى اسلامى و از جمله نهادهاى وابسته به سپاه پاسداران مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

به دنبال تصویب این قطعنامه که روسیه نیز به آن رأى مثبت داده است، آندره نسترنکوه، سخنگوى وزارت امور خارجه این کشور گفته بود: «قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهورى اسلامى، شامل قرارداد فروش موشک‌هاى پیشرفته اس-۳۰۰ به ایران نخواهد شد.»

در حالى که به گفته آقاى نسترنکوه، قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنیت، فروش سامانه‌هاى دفاع موشکى را شامل نمى‌شود، یکى از مقام‌هاى کاخ کرملین که به همراه دمیترى مدودف، رییس جمهور روسیه در تاشکند به سر مى‌برد، گفته است که قطعنامه یادشده تحویل سامانه‌ضدهوایى اس-۳۰۰ به ایران را نیز شامل مى‌شود.

به گزارش خبرگزارى فرانسه این مقام روسى که نمى‌خواست نامش فاش شود با اشاره به تصویب قطعنامه جدید شوراى امنیت گفته است: «بدین ترتیب دیگر نمى‌توان این گونه جنگ‌افزارها را به ایران فروخت.»

در روزهاى گذشته مقام‌هاى روسیه در باره فروش سامانه اس- ۳۰۰ به ایران اظهارنظرهاى ضد و نقیضى داشته‌اند.

در حالى که برخى از مقام‌هاى روسى گفته‌اند که روسیه همچنان به اجراى قرارداد فروش این سامانه دفاع موشکى به ایران پایبند است، برخى دیگر از مقام‌هاى روسى خواستار توقف آن شده‌اند.

سرگئى ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در اظهار نظرى در این باره که در سایت اینترنتى وزارت خارجه این کشور منتشر شده، گفته است: «ما شرایط و خواسته‌هاى مطرح شده در قطعنامه (شوراى امنیت) را مو به مو اجرا مى‌کنیم.»

همچنین کنستانتین کوزاچف، رئیس کمیته روابط خارجى مجلس دوماى دولتى روسیه نیز خواستار توقف اجرا قرارداد فروش موشک‌هاى اس-۳۰۰ به ایران شده است.

این در حالى است که پیشتر میخائیل دمیتریف، رئیس سرویس همکارى‌هاى نظامى-فنى روسیه که کار نظارت بر قراردادهاى نظامى را برعهده دارد، تأکید کرده بود، چهارمین قطعنامه تحریمى شوراى امنیت شامل فروش جنگ‌افزارهاى دفاعى به جمهورى اسلامى نمى‌شود.

ایران از دسامبر سال ۲۰۰۵ که قرارداد تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس ۳۰۰ میان مقام‌های تهران و مسکو به امضا رسید، در انتظار دریافت این سامانه به سر می‌برد اما در طول نزدیک به پنج سال که از زمان عقد این قرارداد می‌گذرد، مقام‌های روسی هر بار به بهانه‌ای در اجرای این قرارداد تعلل کرده‌اند.

هر چند روسیه علت عدم تحویل این موشک‌ها به ایران را «دلایل فنى» اعلام کرده است، اما گفته مى‌شود، روسیه به علت مخالفت آمریکا و اسرائیل از تحویل اس-۳۰۰ به ایران خوددارى کرده است.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که نگران ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى توسط جمهورى اسلامى هستند، استفاده از گزینه نظامى به منظور بازداشتن ایران از ساخت بمب اتمى را منتفى ندانسته‌اند.

به باور کارشناسان نظامى ایران به ویژه براى دفاع از تأسیسات هسته‌اى خود در برابر حملات هوایى احتمالى به دنبال در اختیار گرفتن سامانه موشکى اس-۳۰۰ است.
XS
SM
MD
LG