لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

احمدی نژاد: برای مذاکرات شرايط خاص خودمان را داريم


محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در گفت وگويی تلويزيونی و پس از اعمال تحريم های اتحاديه اروپا گفت که برای هرگونه مذاکره، «شرايط خاص خودمان را داريم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای احمدی نژاد در گفت وگو با تلويزيون دولتی پرس تی وی بار ديگر از شرايطی صحبت کرده که پيشتر هم به آن اشاره کرده بود.

این در حالی است که علی اصغر سلطانيه نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است ايران شرطی ندارد و حتی نامه ای مبنی بر گفت وگوهای بدون پيش شرط در مورد مبادله سوخت اتمی را به يوکيا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تحويل داده است.

آقای سلطانيه در زمان تحويل نامه به آقای آمانو گفت:«حرکت ما نشان می دهد آمادگی کامل برای گفت وگو در مورد مبادله سوخت اتمی که محورهای اصلی گفت وگو با پنج به علاوه يک بود را داريم.»

به گزارش شبکه خبری انگليسی زبان پرس تی وی، آقای احمدی نژاد گفته از سرگيری مذاکرات وابسته به اين است که ما بدانيم که آيا خواهان دوستی هستند يا خصومت و اين که نظر آنها در مورد زرادخانه اتمی اسراييل چيست.

گفت وگوهای ايران را گروه پنج به علاوه يک، متشکل از پنج کشور عضو دايم شورای امنيت و آلمان، در سال گذشته ناکام ماند و در نتيجه آن، تحريم ها عليه ايران تشديد شد.

اظهارات آقای احمدی نژاد در حالی است که اتحاديه اروپا تحريم های ايران را تصويب و نهايی کرد که سرمايه گذاری در نفت و گاز را هدف گرفته و در راستای دور چهارم تحريم های سازمان ملل و تحريم های آمريکا عليه ايران است.

آقای احمدی نژاد گفت:« اين تصور که آنها (غرب) فکر می کند می تواند با تحريم ما را مجبور به گفت وگو کند، ناکام است.»

روسيه هم که از دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت حمايت کرده بود هم از اقدام اتحاديه اروپا انتقاد کرده است.

ايران که ذخاير غنی نفت خام دارد، به دليل ناکارآمدی صنايع پالايش نفت، حدود ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را از خارج وارد می کند.

به گزارش رويترز، ديپلمات های غربی می گويند با توجه به اين که ديگر مبادله سوخت اتمی باعث کاهش نگرانی غرب از ساخت سلاح اتمی از سوی ايران نيست، در نتيجه ادامه اين راه هم بی فايده است.

آمريکا و غرب فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی را تلاش مخفی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند برای اعتماد سازی، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و اعتماد سازی کند. تهران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند و حاضر به تعليق نيست.
XS
SM
MD
LG