لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

«بابک بردبار، یکی از زندانیان اعتصابی، آزاد شد»


بابک بردبار، عکاس خبری و یکی از ۱۷ زندانی سیاسی، که در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود، شنبه شب از زندان آزاد شد و بدین ترتیب یکی از شروط پنجگانه زندانیانی اعتصابی محقق شد.

بابک بردبار که خود نیز به جمع اعتصابیون پیوسته بود، قرار بود به مناسبت نیمه شعبان آزاد شود که این امر محقق نشد، به طوریکه این گروه از زندانیان آزادی وی را جز شروط خود برای پایان دادن به اعتصاب غذا قرار دادند.

بابک بردبار، ششم دیماه سال گذشته که مقارن با اعتراضات گسترده در روز عاشورا بود، هنگام عکاسی در تهران بازداشت شد؛ وی در اردیبهشت ماه امسال برای ۱۵ روز به مرخصی آمد و پس از آن دوباره به زندان اوین بازگشت.

بابک بردبار در حالی آزاد شده است که هنوز ۱۶ زندانی دیگر در اعتصاب غذا به سر می‌برند و تاکنون تلاش خانواده‌ها برای تماس تلفنی یا ملاقات با آنها بی‌نتیجه بوده است.

علی مليحی فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت، بهمن احمدی امويی روزنامه‌نگار، حسين نورانی‌نژاد روزنام‌ نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تحکيم وحدت، علی پرويز فعال دانشجويی، حميدرضا محمدی فعال سياسی، جعفراقدامی فعال مدنی، ضيا نبوی دانشجوی محروم از تحصيل، ابراهيم بابايی فعال مدنی، کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر، مجيد دری فعال دانشجويی، مجيد توکلی فعال دانشجويی، کيوان صميمی روزنامه‌نگار، غلامحسين عرشی و محمد حسين سهرابی‌راد ۱۶ زندانی‌ای هستند که از نزدیک به دو هفته پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

تاکنون شماری از شخصیت‌های برجسته سیاسی از این زندانیان خواسته‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

روز پنجشنبه میرحسین موسوی نیز با صدور پیامی از این زندانیان سیاسی خواست که به اعتصاب غذای خود را بشکنند. آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید، عبدالله نوری، وزیر کشور دولت خاتمی، احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور دولت بازرگان و از فعالان ملی مذهبی، از دیگر شخصیت ‌های برجسته‌ای هستند که از این زندانیان درخواست کرده‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

مهدی کروبی نیز، روز جمعه در دیدار با جمعی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی، از زندانیان اعتصابی خواست به خاطر سلامت خود به اعتصاب غذا پایان دهند.

درهمین حال خانواده‌هاى‌ زندانیان اعتصابی روز شنبه با انتشار نامه‌اى خطاب به صادق لاریجانى، رئیس قوه قضائیه جمهورى اسلامى، خواستار رسیدگى به وضعیت بستگان زندانى خود و انتقال آنها به بند عمومى به منظور پایان اعتصاب غذاى آنها شده‌اند.

در بخشى از نامه خانواده‌‌هاى این گروه از بازداشت‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات خطاب به رئیس قوه قضائیه که رونوشتى از آن براى رئیس و نمایندگان مجلس، رئیس سازمان زندان‌ها، رئیس دادگسترى استان تهران و رئیس زندان اوین نیز ارسال شده، آمده است: «از جنابعالى تقاضا داریم با اشرافى که به مقوله عدالت دارید، در این امر دخالت فرموده و ترازوى عدالت را بین قوه غضبیه- شهویه- عقلیه مسئولین امور زندانیان، در حد اجراى دستورالعمل‌هاى ناقص زندان اعمال فرمایید و جهت رفع نیازهاى اولیه این این محبوسان و اسیران اقدام نموده و با دستور انتقال زندانیان از سلول‌هاى انفرادى به بند عمومى به اعتصاب غذاى آنان پایان دهید و نگذارید از قبل جهالت و بى‌تدبیرى برخى از مامورین، خطر فاجعه انسانى در رخداد مرگ ناشى از اعتصاب غذا گریبانگیر زندانیان و مسئولان شود و ارزش‌هاى اسلامى و ملى بیش از این مخدوش گردد.»
XS
SM
MD
LG