لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

مهمانپرست: نیروگاه اتمی بوشهر یک ماه و نیم دیگر راه‌اندازی می‌شود


به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر که تاکنون بارها راه‌اندازی آن به تعویق افتاده است، در پایان شهریور ماه آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد، نیروگاه اتمی بوشهر حدود یک ماه و نیم دیگر راه‌اندازی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این باره گفته است: «مراحل تست‌های آزمایشی این نیروگاه با سوخت‌های مجازی در حال انجام است و یک ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد.»

رامین مهمانپرست همچنین افزوده است: «براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیروگاه بوشهر تست‌های فنی خود را انجام داده است و از زمانی که سوخت واقعی وارد این نیروگاه شود، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.»

پیشتر نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود، با پایان یافتن آزمایش‌های پیش از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، این نیروگاه در شهریور ماه وارد مدار خواهد شد.

روسیه که از سال ۱۹۹۵ کار تکمیل پروژه احداث نیروگاه اتمى هزار مگاواتى در بوشهر را آغاز کرده است، تاکنون بارها زمان راه‌اندازى این نیروگاه را به تعویق انداخته است.

به گفته دیپلمات‌هاى غربى، مسکو از این پروژه به عنوان اهرم فشارى در روابط خود با ایران و کشورهاى غربى استفاده کرده است.

با این حال چندى پیش رئیس سازمان انرژى اتمى ایران، در واکنش به انتقادها از تاخیر در راه‌اندازى نیروگاه اتمى بوشهر گفته بود «توقف‌هاى انجام شده» در راه‌اندازى این نیروگاه به خاطر دنبال کردن «برخى منافع» بوده است.

روسیه که براى تکمیل نیروگاه اتمى بوشهر حدود یک میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است، قرار بود نخستین نیروگاه اتمى ایران را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازى کند.

در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری سرگئی کرینکو، رییس شرکت دولتی روس اتم، پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، با اعلام این که این نیروگاه در تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفته بود: «اگر همه چیز طبق زمانبندی از پیش تعیین شده انجام شود، انتظار می‌رود نیروگاه بوشهر در مرداد ماه امسال به بهره برداری برسد.»

«گفت و گو با گروه وین در صورت تامین شرایط»

از سوی دیگر در حالی که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر آمادگی جمهوری اسلامی برای شرکت در «گفت و گوهای بدون شرط» با گروه وین تاکید کرده است، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است، «درصورت تامین شروط ما» این مذاکرات احتمالاً در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه برگزار می‌شود.

رامین مهمانپرست در این باره گفته است: «بحث‌های راجع به مذاکره و شروط ما پیش از این در نامه‌هایی ردوبدل شده آمده است و در صورت تامین شروط ما مذاکرات پس از پایان ماه مبارک رمضان اواخر شهریورماه و یا اوایل مهر انجام می‌شود.»

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه یک بار دیگر گفته است که ایران آماده شرکت در مذاکرات «بدون قید هرگونه پیش شرطی» است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است، «غربی‌ها و در رأس آن آمریکایی‌ها، اهداف و تمایلات سیاسی خود را کنار گذاشته و ضمن مد نظر قرار دادن بیانیه‌های تهران فرصت ایجاد شده را از دست ندهند.»
XS
SM
MD
LG