لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

وزیر دفاع ایران از شلیک آزمایشی موشک قیام خبر داد


تصویر پرتاب موشک قیام در تلویزیون دولتی ایران
تصویر پرتاب موشک قیام در تلویزیون دولتی ایران
وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز جمعه در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از پرتاب آزمایشی «موشک قیام یک» خبر داد و اعلام کرد که این موشک زمین به زمین جدید ایران با موفقیت آزمایش شده است.

احمد وحیدی، وزیر دفاع در دولت محمود احمدی‌نژاد، در عین حال نه به زمان این پرتاب آزمایشی اشاره کرد و نه به میزان دقیق برد این موشک جدید ایران.

تلویزیون دولتی ایران نیز روز جمعه تصاویری از شلیک آزمایشی این موشک زمین به زمین را که به گفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی «قدرت تاکتیکی فراوان» دارد نشان داد.

به گفته آقای وحیدی، «این موشک از موشک‌های زمین به زمین است و نداشتن بالک به آن قدرت تاکتیکی فراوان می‌دهد».

خبر شلیک آزمایشی این موشک جدید یک روز پیش از آن اعلام شده است که قرار است نخستین نیروگاه اتمی ایران واقع در بوشهر پس از حدود سه دهه تاخیر راه‌اندازی شود.

کمتر از یک هفته پس از آن که ایران از آغاز به کار رسمی نیروگاه بوشهر در پایان شهریورماه خبر داد، خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های روسیه اعلام کردند که سوخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران شنبه ۳۰ مردادماه جاری بارگذاری خواهد شد.

مقام‌های روسی این عملیات را به مثابه آغاز فعالیت این نیروگاه توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر این موشک در حالی آزمایش شده است که این روزها خبر حمله پیش‌گیرانه احتمالی اسرائیل به ایران آن قدر نقل محافل مختلف شده که چند مقام ارشد جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

همچنین در واکنشی دیگر به احتمال حمله نظامی علیه ایران، جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته شکایت خود از ایالات متحده را به سازمان ملل برد و «تهدید» مقامات آمریکا به توسل به اقدام نظامی را سخت محکوم کرد.

پیشتر در روز سه‌شنبه گذشته آقای وحیدی اعلام کرده بود که موشک جدید قیام یک قرار است در هفته دولت که دوشنبه آینده آغاز می‌شود آزمایش شود.

همچنین منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که در هفته دولت نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ نیز شلیک آزمایشی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدل پیشین موشک فاتح ۱۱۰ که ایران نمایش داده است ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر برد داشته است.

همچنین قرار است در این هفته دولت خط تولید دو قایق تندرو به نام‌های سراج و ذوالفقار نیز راه‌اندازی شود.
XS
SM
MD
LG