لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

نام ایران از فهرست «تهدیدهای امنیتی خاص» ترکیه حذف شد


یک روزنامه چاپ ترکیه روز دوشنبه خبر داد که مقام‌های آنکارا نام ایران را از فهرست کشورهایی که «تهدید خاصی» برای امنیت ملی ترکیه به‌شمار می‌آیند حذف کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه «حریت»، در نسخه جدید «گزارش بازنگری امنیتی ترکیه»، نام ایران در میان فهرست «تهدیدهای خاص» دیده نمی‌شود.

این روزنامه می افزاید: نسخه تازه این فهرست که هر پنج سال یک‌بار از سوی شورای امنیت ملی ترکیه منتشر می‌شود از ماه اکتبر معتبر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای امنیت ملی ترکیه برای مصاحبه در مورد علل حذف نام ایران از این فهرست «در دسترس نبوده‌اند.»

اقدام مقام‌های ترکیه در حذف نام ایران از این فهرست در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً نگرانی‌ قدرت‌های غربی بر سر جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته‌است.

غرب نگران آن است که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی ایران می گوید که این برنامه اهداف صلح آمیز دارد.

در گزارش جدید بازنگری امنیتی ترکیه به برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره شده است و خط مشی دیپلماتیک ترکیه در این زمینه، «خاورمیانه عاری از جنگ‌افزار هسته‌ای» عنوان شده است.

تحلیلگران معتقدند این بخش از گزارش به اسرائیل اشاره دارد که به باور عمومی تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است.

بهبود روابط ترکیه با ایران و سرپیچی این کشور از همراهی در اِعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران باعث نارضایتی ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش شده‌است.

ترکیه که از اعضای غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل است به قطعنامه تحریمی این شورا علیه ایران که در ماه ژوئن تصویب شد رای منفی داد. این کشور همچنین اردیبهشت ماه سال جاری همراه با برزیل بیانیه ای با ایران امضاء کرد که بر اساس آن، تهران موافقت کرد اورانیوم با غنای پایین خود را برای نگهداری در خاک ترکیه به این کشور ارسال کند.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۰ مرداد، اعلام کرد که علی‌رغم تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران، شرکت‌های ترکیه ای به فروش بنزین به ایران ادامه خواهند داد.

وزیر انرژی ترکیه همچنین از آغاز احداث سه نیروگاه مشترک شش هزار مگاواتی تولید برق با ایران در آینده نزدیک خبر داد.

دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، که ریشه‌های اسلام‌گرایانه دارد می‌گوید بهبود مناسبات ترکیه با همسایگان خاورمیانه‌ای و منطقه‌ای به معنی کاهش روابط قوی این کشور با غرب نیست.

این در حالی است که روابط ترکیه با اسرائیل در ماه‌های اخیر دچار تنش شده و حمله مأموران نظامی اسرائیلی به یک کشتی امدادرسانی ترکیه در مسیر نوار غزه به این تنش‌ها شدت بخشیده‌است.

در پی کشته شدن ۹ شهروند ترک در این حمله که روز ۳۱ ماه مه رخ داد، ترکیه خواستار عذرخواهی مقام‌های اسرائیلی شده‌است. اسرائیل تاکنون از عذرخواهی خودداری کرده‌است.
XS
SM
MD
LG