لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

دادستان کل کشور تعليق سه مقام قضايی مرتبط با کهريزک را تاييد کرد


غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور
غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور
غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور با تاييد خبر تعليق سه مقام قضایی مرتبط با پرونده کهريزک، گفت که پرونده کوی دانشگاه هم در جريان است.

حکم تعليق سه مقام ارشد قضايی که با پرونده کهريزک ارتباط داشتند در شرايطی صادر شده است که عبدالحسين روح الامينی، علی کامرانی و علی جوادی فر، پدران سه تن از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهريزک اعلام کرده بودند که حقوق فرزندانشان را تا آخرين مرحله پيگيری خواهند کرد.

هنوز به شکل رسمی نامی از اين سه مقام قضايی برده نشده اما منبع آگاهی که نخواست نامش فاش شود به راديو فردا گفت سعيد مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حيدری‌فر سه نفری هستند که حکم تعليق گرفته‌اند.

محمدحسين آغاسی، وکيل دادگستری در مورد اين حکم و مطابقت آن با شرايط حقوقی به رادیو فردا گفت: «يکی از سه قاضی که تعليق برايش صادر شده از کسانی است که در طول مدت تصدی‌اش در دادگاه‌های مختلف فقط در دادسرا واقعاً حاشيه امنی داشت و مرتکب هر گونه اقدامی که می شد و به او نسبت می‌دادند، کسی جرات تعرض به او را نداشت. تصور می‌کنم که اين تعليق که الان صورت گرفته می‌تواند يکی از نتايج چنين تصميمی باشد که رهبر انقلاب گرفته و اين سرمنشاء عبرت‌آموزی باشد برای کسانی که الان جانشين چنين افرادی هستند و باز هم احياناً مرتکب اعمالی شبيه اعمال مقام قضايی می‌شوند.»


حکم تعليق سه قاضی در حالی صادر شده که هنوز درمورد پرونده شکايت از سعيد مرتضوی خبری منتشر نشده است. پرونده شکايت از سعيد مرتضوی که پيش از اين اتهام‌های دخالت در پرونده کهريزک را رد کرده بود، چند هفته پيش مجدداً در دادگاه عمومی تهران به جريان افتاد؛ اما اين دادگاه اعلام کرد که برای اين پرونده قرار منع تعقيب صادر شده است. ولی با اعتراض پدر محمد کامرانی و ارائه مدرکی تازه از طرف شاکيان اعلام شد اين پرونده در شعبه ديگر از دادگاه عمومی تهران در دست رسيدگی است.

پيش از اين در نهم تيرماه و پيرو جلسه غير علنی رسيدگی به اتهامات ۱۲ متهم پرونده کهريزک که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، دادگاه نظامی تهران اعلام کرد يازده نفر از متهمان مجرم شناخته شده اند و يک نفر هم به دليل احراز نشدن جرم از اتهامات وارده تبرئه شده است.

به دنبال افشای کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان زندان کهريزک و انتشار اخباری مبنی بر بدرفتاری و شکنجه شمار زيادی از بازداشت‌شدگان و نيز تجاوز جنسی به برخی از دستگير شدگان، رهبر جمهوری اسلامی اين زندان را به دليل «غير استاندارد» بودن تعطيل کرد.

محسن روح‌الامينی، محمد کامرانی،‌ امير جوادی‌فر و رامين آقازاده‌قهرمانی چهار نفری هستند که بر اساس گزارش‌ها به دليل شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه در اين بازداشتگاه، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز دوشنبه آقای اژه‌ای همچنین با اشاره به پرونده کوی دانشگاه گفت: «اين پرونده در دادسرای نظامی تهران رسيدگی می‌شود و با پيگيری‌هايی که از سوی رييس قوه قضاييه و توسط هيات سه نفره دستگاه قضايی شده است، اين پرونده در حال حاضر از وضعيت مناسبی برخوردار بوده و روند تحقيق درحال حاضر خوب است.»
XS
SM
MD
LG