لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

هرمان ناکارتس، رییس جدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد


هرمان ناکارتس، مدیر جدید بخش پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
هرمان ناکارتس، مدیر جدید بخش پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو روز دوشنبه در یک نشست خبری که پس از جلسه آغازین نشست سالانه شورای حکام آژانس در وین برگزار شد از تصمیم خود برای انتصاب هرمان ناکارتس، کارشناس هسته‌ای اهل بلژیک به‌جای اولی هاینونن خبر داد.

هرمان ناکارتس ۵۹ ساله از این پس مدیریت امور پادمان‌های آژانس را به‌دست خواهد گرفت. این بخش از آژانس بین‌المللی اتمی وظیفه راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای را برعهده دارد تا هیچ کشوری برنامه اتمی غیرنظامی خود را به سوی کاربردهای نظامی هدایت نکند.

هرمان ناکارتس از سال ۲۰۰۶ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوسته و پیش از این معاونت اولی هاینونن را بر عهده داشته‌است. وی پیش از این سمت، رئیس بازرسی‌های پادمان در کمیسیون اروپایی بود.

دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران، آقای ناکارتس را فردی توصیف کردند که در مسئله انتقاد از شیوه همکاری ایران با آژانس «تعارف ندارد».

آقای ناکارتس در حالی به سمت جدیدش به عنوان رییس بازرسان منصوب می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رد دو تن از بازرسانش از سوی ایران اظهار نارضایتی کرده‌است.
دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران، آقای ناکارتس را فردی توصیف کردند که در مسئله انتقاد از شیوه همکاری ایران با آژانس «تعارف ندارد».

ایران به تازگی از حضور دو بازرس آژانس به تأسیسات خود جلوگیری کرده و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: «این حق ماست که بازرسان را انتخاب کنیم و حق تمام کشورهای عضو آژانس است.»

آقای آمانو در سخنرانی افتتاحیه این نشست از تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود برخی از بازرسان به تأسیسات هسته‌ای خود ابراز «تأسف شدید» کرد و افزود که این اقدام مانع از انجام بازرسی‌ها توسط آژانس می‌شود.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های آشنا به آژانس می‌گویند یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سال گذشته به این سمت منصوب شد، پیش از این به طور خصوصی گفته بود که تغییراتی در سطح مدیران آژانس صورت خواهد گرفت.

آقای آمانو هم‌چنین روز دوشنبه در نشست سالانه شورای حکام آژانس از انتصاب چهار معاون ارشد جدید خبر داد.

اولی هاینون ۶۳ ساله، رییس پیشین پادمان، که شهروند فنلاند است، ماه گذشته پس از پنج سال مدیریت در بخش پادمان و ۳۰ سال کار در آژانس، به دلایل شخصی از سمت خود کناره‌گیری کرد. وی به «سختگیری» در تحقیقات خود از تأسیسات هسته‌ای ایران معروف بود.

قدرت‌های غربی نسبت به کاربردهای نظامی برنامه هسته‌ای ایران نگران‌اند ولی ایران وجود مقاصد نظامی در برنامه خود را منکر می‌شود و با وجود چهار دور از تحریم‌های سازمان ملل علیه خود، از توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز می‌زند.
XS
SM
MD
LG