لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

اسرائيل از ورود قایق فعالان سياسی يهودی به حریم آبی غزه جلوگیری کرد


نيروی دريايی اسرائيل قایقی را که فعالان سياسی يهودی با هدف بيان حمايت از فلسطينی ها و لزوم شکستن محاصره غزه، از قبرس حرکت کرده بود، به سوی بندر اسرائيلی اشدود برد.

نيروی دريايی اسرائيل ظهر سه شنبه با تسلط بر قايق، در حالی که قایق هنوز به آبهای ساحلی غزه نزديک نشده بود، از فعالان يهودی سرنشين آن خواست تسليم شده و قايق را به طرف بندر اشدود ببرند.

يهوديان سرنشين قايق که تابعيت اسرائيل، آلمان، بريتانيا و آمريکا را دارند، بدون هيچ گونه برخوردی تسليم شدند.

مشارکت کنندگان در اين حرکت از قبل تاکيد کرده بودند که هدفشان ايجاد تحريک عمدی و خشونت نيست و با نيروهای کشوری که «آنرا دوست دارند» درگير نخواهند شد.

فعالان که سازمان خود را «يهوديان در راه عدالت در فلسطين» می نامند، گفته بودند که برای نشان دادن اين واقعيت به جامعه جهانی و بويژه به فلسطينی ها که «همه يهوديان پشتيبان سياست های دولت اسرائيل نيستند» ، اين حرکت اعتراضی دريايی را برنامه ريزی کرده اند.

قايق با نام «ايرنه» ظهر شنبه از بندر فاما گوستا در کشور قبرس و زير پرچم بريتانيا به سوی غزه حرکت کرده بود.

آقای رامی الخنان، يکی از سرنشينان اسرائيلی قايق، پيش از مسلط شدن نيروی دريايی اسرائيل بر قايق، در مصاحبه های تلفنی متعددی با رسانه های اسرائيل گفت: «ناوچه های نظامی اسرائيل ما را تهديد می کنند» ولی افزود که «ما يکديگر را در آغوش گرفته ايم و ترانه صلح می خوانيم و با سرعت به حرکت ادامه می دهيم».

آقای رامی الخنان در سال ۱۹۹۷ دختر نوجوان ۱۴ ساله خود، اسمادار الخنان را که از مدرسه بازمی گشت، در عمليات ترور انتحاری پرتلفاتی در مرکز اورشليم از دست داد.

آقای الخنان خود در ارتش اسرائيل خدمت کرده است.

يکی ديگر از همراهان اسرائيلی در اين حرکت دريايی، خلبان يوناتان شاپيرا، خلبان بالگردهای ارتش اسرائيل است که در گذشته حرکت های اعتراضی ديگری نيز، در مخالفت با سياست های اسرائيل انجام داده است.

قايق «ايرنه» نه نفر سرنشين داشت، که برخی از آنها از نسل های بازمانده هولوکاست هستند. يک پيرمرد ۸۲ ساله، رئوبن مسکوويچ، خود بازمانده هولوکاست بوده است.

هنگامی که «ايرنه» به بندر اشدود رسيد، دهها نفر از اسرائيلی ها ، از جمله فرزندان آقای رامی الخنان در اعتراض به کشاندن به زور قايق به سوی اشدود، تظاهرات می کردند و حمايت خود را از حرکت فعالان يهودی مورد تاکيد قرار می داند.

مادر آقای اد ميليبند، رهبر تازه انتخاب شدۀ حزب کارگر بريتانيا، در ميان يهوديان حامی قايق «ايرنه» بوده است.

شماری از ساير يهوديان بريتانيايی نيز از اين اقدام پشتيبانی کرده بودند.

از سوی ديگر، برخی از افسران ارتش اسرائيل در مصاحبه با رسانه های اين کشور گفته بودند که ارتش بايد درجه نظامی دوران احتياط اسرائيلی هايی را که در اين حرکت اعتراضی شرکت کرده اند از آنها سلب کند اما ارتش اسرائيل به اين درخواست ها واکنشی نشان نداده است.

انجام حرکت های اعتراضی از سوی افسران دوره احتياط ارتش اسرائيل پيشينه غنی دارد.

حرکت دريايی «ايرنه» ، تازه ترين اقدام اعتراضی دريايی در قبال محاصره سه ساله بندرغزه، از پس از ماه ژوئن امسال است.

پس از کشتی ترکيه ای ماوی مرمره که تسلط توام با خشونت تکاوران نيروی دريايی اسرائيل بر عرشه آن، به کشته شدن نه سرنشين شهروند ترکيه و زخمی شدن بيش از چهل نفر ديگر منجر شد، يک قايق حامل فعالان سياسی از ايرلند نيز اوائل ژوئن به سوی غزه حرکت کرد که سرنشينان آن خود را به طور مسالمت آميز تسليم کردند.

در سراسر جهان، اقدامات گسترده ای در هفته های اخير در جريان بوده است تا دهها کشتی در حرکت دريايی وسيع و همآهنگی، با نام «ناوگان آزادی ۲» ، از نقاط مختلف بزودی به سوی غزه حرکت کنند.

از احتمال همراه شدن دست کم بيست فروند کشتی در «ناوگان آزادی ۲» سخن رفته و گفته شده است که اين حرکت احتمالا ماههای اکتبر يا نوامبر صورت خواهند گرفت.

اسرائيل تاکيد دارد که در غزه تنگنايی از نظر کالا و سوخت وجود ندارد و اگر عواملی در جهان می خواهند محموله های کمک به غزه بفرستد، بايد از «راههای پذيرفته شده» به اين اقدام دست بزنند.

از بيستم ژوئن که دولت اسرائيل زير فشار جهانی ناچار شد تدابير سياست محاصره غزه را تغيير دهد، کاروان های زيادی از جهان انواع کالاها و محموله ها را از طريق بندر العريش در مصر به غزه رسانده اند.

اما اسرائيل هنوز از عواقب کشتی ترکيه ای ماوی مرمره رها نشده است؛ نه تنها ترکيه هنوز مناسبات خود را با اسرائيل به حالت عادی برنگردانده، بلکه کميسيون حقيقت ياب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز هفته گذشته در گزارش خود به شورا، اسرائيل را به «جنايت عمدی» در ماجرای مرمره آبی متهم کرد و اعلام داشت که می توان اسرائيل را مورد محاکمه قرار داد.
XS
SM
MD
LG