لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

عراق با پشت سر گذاشتن ایران، سومین کشور نفت خیز جهان شد


میدان نفتی بابا گورگور کرکوک عراق
میدان نفتی بابا گورگور کرکوک عراق
وزیر نفت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که برآوردهای جدید نشان می‌دهد ذخایر نفت اثبات شده این کشور به میزان یک‌ چهارم افزایش یافته و از ۱۱۵ میلیارد بشکه به بیش از ۱۴۳ میلیارد بشکه رسیده ‌است.

بر اساس داده های منتشره از سوی سازمان اوپک، عراق هم‌ اینک با پشت سر گذاشتن ایران، پس از عربستان سعودی و ونزوئلا در جایگاه سوم کشورهای نفت خیز جهان قرار گرفته ‌است.

به گفته مقام‌های ایرانی، ذخایر نفت قابل استحصال ایران در سال‌های اخیر ۱۳۷ میلیارد بشکه برآورد شده ‌است.

حسین شهرستانی، وزیر نفت عراق، روز دوشنبه در یک نشست خبری در بغداد، با اعلام این‌که برآوردهای جدید، شامل ذخایر نفت موجود در منطقه خودگردان کردستان عراق نمی‌شود به خبرنگاران گفت: «ذخایر قابل استحصال عراق ۱۴۳ میلیارد و صد میلیون بشکه است و ۳۳ میلیارد و ۴۸۶ میلیون بشکه دیگر نیز غیر قابل استحصال است.»

وزیر نفت عراق افزود: «۷۱ درصد از ذخایر نفت این کشور در جنوب، ۲۰ درصد در شمال و ۹ درصد در مرکز کشور قرار گرفته‌است.»

آقای شهرستانی در ادامه خبر داد که ذخایر اثبات شده در میدان عظیم نفتی «قُرنه غربی» هم‌اینک به ۴۳ میلیارد بشکه رسیده که بدین ترتیب، این میدان به دومین میدان بزرگ نفتی در جهان تبدیل شده ‌است.
با امضای قرارداد افزایش صادرات عراق از راه بندر جیهان، با وجود پرداخت هزینه ترانزیت به ترکیه، نفت عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی ارزان‌تر از نفت خام ایران به بازارهای اروپایی می‌رسد.

فلاح العامری، نماینده عراق در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به خبرگزاری رویترز گفته است: شاخص‌ های جدید ذخیره‌های اثبات شده نفت عراق باعث تقویت موضع این کشور در اوپک می‌شود و کمک می‌کند تا در آینده سهمیه تولید عراق در این سازمان افزایش یابد.

این نخستین بار پس از چندین دهه است که برآورد جدیدی از ذخایر نفت عراق اعلام می‌شود زیرا در دوران ریاست‌جمهوری صدام حسین فعالیت‌های اکتشاف نفت در عراق کمتر مورد توجه دولت این کشور بود.

دولت عراق که برای درآمدهای خود به میزان ۹۵ درصد به صادرات نفت وابسته است می‌کوشد تا زیرساخت‌های فرسوده صنعت نفت خود را که به خاطر چندین دهه جنگ و تحریم آسیب دیده بازسازی کند و میزان تولید نفت خود را افزایش دهد.

شرکت‌های بزرگ نفتی هم‌اینک سرگرم انجام یک رشته معاملات برای افزایش تولید نفت در عراق هستند و امیدوارند ظرفیت تولید این کشور را از سطح فعلی دو و نیم میلیون بشکه در روز به سطح عربستان سعودی که ۱۲ میلیون بشکه در روز است برسانند.

در همین راستا، دولت عراق ماه گذشته قراردادی پانزده‌ساله برای استفاده بیشتر از خط لوله نفتی جیهان ترکیه منعقد کرد و با سوریه نیز قراردادی برای ساخت دو خط لوله صادرات از عراق به بنادر مدیترانه امضاء کرد.

با امضای قرارداد افزایش صادرات عراق از راه بندر جیهان، با وجود پرداخت هزینه ترانزیت به ترکیه، نفت خام عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی ارزان‌تر از نفت خام ایران به بازارهای اروپایی می‌رسد.

از سوی دیگر صادرات نفت خام ایران به بازارهای اروپا به دلیل افزایش مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه کشورها، در دو ماه گذشته کاهشی چشمگیر یافته‌است.
XS
SM
MD
LG