لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

وزیر دفاع ایران از آغاز طراحی موشک‌های اس ۳۰۰ خبر داد


نمونه روسی سیستم دفاعی اس - ۳۰۰
نمونه روسی سیستم دفاعی اس - ۳۰۰
احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه گفت که ساخت موشک «اس۳۰۰» در ایران در مراحل طراحی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر دفاع ایران که در حاشیه مراسمی در خرم‌آباد لرستان سخن می‌گفت در این باره افزود که ساخت سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰ در داخل ایران «یک کار زمان‌بر» است.

این در حالی است که احمد وحیدی اوایل ماه جاری با انتقاد از آنچه «کارشکنی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰» خواند گفته‌بود که شکل «بومی» این سامانه موشکی «به ‌زودی» در ایران تولید خواهد شد.

وی روز یکشنبه در مورد این سامانه افزود: «در حال حاضر ما دفاع خودمان را بدون موشک اس۳۰۰ نیز به خوبی شکل داده‌ایم، با این وجود همواره به دنبال محصولات جدیدتر و بهتر در این عرصه هستیم.»

موشک‌ ضدهوایی اس ۳۰۰ قادر است هواپیمایی را در ارتفاع ۳۰ کیلومتر و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

پیشتر، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرده‌ بود که پدافند موشکی اس ۳۰۰ «نیاز ضروری کشور نیست.»

اظهارات وزیر دفاع جمهوری اسلامی همزمان با سخنان محمدحسن منصوریان، از مقام‌های نظامی ایران، صورت می گیرد که روز پنج‌شنبه از «آزمایش موفقیت‌آمیز» مشابه ایرانی سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ روسی خبر داد.

به گفته این فرمانده ارتش ایران، «این سامانه از طریق به‌روز کردن سامانه‌هایی مانند اس-۲۰۰ ساخته شده‌است.»

ایران همچنین روز شنبه در آخرین روز از رزمایش پنج‌روزه موسوم به «مدافعان آسمان ولایت ۳»، اعلام کرد که در جریان این رزمایش، سامانه دفاع هوشمند در برابر موشک‌های کروز را «با موفقیت» آزمایش کرده و با این کار تهران هم‌اینک «جزء نادر پایتخت‌های جهان است که به سامانه دفاع در برابر موشک‌های کروز مجهز شده‌است.»

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران روز یکشنبه هم‌چنین درباره فسخ قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ از سوی طرف روسی گفت: «هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل حقوقی دریافت غرامت از روسیه هستیم.»

هر چند جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ را با روسیه امضا کرده بود، اما مسکو پس از به تعویق انداختن چندین‌باره تحویل این سامانه، اواسط مهر ماه سال جاری اعلام کرد در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سیستم پدافند هوایی به ایران خودداری خواهد کرد.

بررسی ساخت هواپیماهای مسافربری مدل بالاتر

وزیر دفاع ایران روز یکشنبه همچنین از نزدیک بودن زمان آغاز طراحی هواپیماهای مسافربری در نوع‌های بالاتر از ایران ۱۴۰ در وزارت دفاع خبر داد.

وی با اظهار اینکه «در حال حاضر هواپیمای ایران ۱۴۰ در کشورمان در حال تولید است» از بررسی ساخت «انواع مختلف هواپیماهای مسافربری» خبر داد.

اعلام خبر نزدیک بودن طراحی نوع‌های بالاتر هواپیما در ایران در حالی است که محمدکریم عابدی، رئیس فراکسیون هوافضای مجلس دوشنبه گذشته خبر داد که پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز تولید هواپیمای ۱۴۰ در ایران، در حالی که تاکنون باید ۵۰ فروند از این هواپیما در صنعت هوایی مشغول به کار می‌شد، «به خاطر مشکلات پیش آمده» در عمل تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ فروند از این هواپیما تولید شده‌است.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، آقای عابدی همچنین خبر داد که اعضای کمیسیون امنیت ملی برای اطمینان‌بخشی به هموطنان در مورد هواپیمای ایران-۱۴۰، به‌تازگی سفری از اصفهان به مشهد با این هواپیما انجام داده‌اند.
XS
SM
MD
LG