لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

ایران ۱۱ عضو گروه جندالله را اعدام کرد


ابرهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان
ابرهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که ۱۱ نفر از وابستگان گروه جندالله، صبح روز دوشنبه در زندان زاهدان اعدام شده‌اند. به گفته این مقام قضایی اعدام‌شدگان متهم به فساد فی‌الارض و محاربه بوده‌اند و حکم آنها پس از تأیید مراجع عالی قضایی به اجرا درآمده است.

بیشتر این افراد، بر اساس گفته‌های رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، در کمین و درگیری‌های مسلحانه که به کشته شدن شماری از نیروهای سپاه و نیروی انتظامی انجامیده دست داشته‌اند.

در میان اعدام‌شدگان نام یک متهم به مشارکت در انفجار مسجد علی ابن ابی‌طالب زاهدان در تیرماه سال ۸۹ نیز به چشم می‌خورد.

در اظهارات ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، آمده است که این فرد از طریق «تهیه منزل تیمی و خودرو برای تروریست‌ها و تهیه بمب و انتقال عاملان انتحاری به داخل شهر زاهدان و اقدام به بمبگذاری در مسجد الغدیر و خیابان آزادگان» به محاربه متهم و اعدام شده است.

گروه جندالله که در جنوب شرقی ایران فعال است و هدف خود را احقاق حقوق اقلیت سنی‌مذهب ساکن این منطقه عنوان می‌کند، از زمان تأسیس در سال ۸۲ تا کنون در عملیات مختلفی که به کشته شدن شماری از شهروندان و مقام‌های جمهوری اسلامی انجامیده، دست داشته است.

گرچه جمهوری اسلامی آمریکا و بریتانیا را متهم می‌کند که در تجهیز، آموزش و حمایت از این گروه دست دارند، اما اقدام‌های تروریستی این گروه همواره با محکومیت این دو کشور روبه‌رو شده است و از جمله ایالات متحده در آبان ماه امسال این گروه را به فهرست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرد.

آخرین اقدام تروریستی که گروه جندالله مسئولیت آن را بر عهده گرفت، انفجار انتحاری هفته گذشته در چابهار بود که به کشته شدن بیش از سی تن انجامید.

ایران از زمان روی دادن این اقدام تروریستی تا کنون چندین نفر را که وابسته به گروه جندالله معرفی شده‌اند، دستگیر کرده است و مقام‌های ایرانی با تکرار اتهام حمایت مقام‌های محلی پاکستان از اقدامات این گروه تهدید به مقابله با جندالله در خاک پاکستان کرده‌اند.

گروه جندالله همچنین مسئولیت دو انفجار انتحاری در مسجد جامع شيعيان در زاهدان را که در ۲۴ تيرماه سال جاری ۲۸ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی برجای گذاشت، برعهده گرفته بود و عمليات انتحاری این گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم چهل کشته برجای گذاشت، يکی از مرگبارترين حملات تروريستی در ایران از دهه ۱۹۸۰ به بعد ارزیابی شده است.

در عملیات اخیر علاوه بر شهروندان غیرنظامی که در میان آنها سران قبایل سنی‌مذهب بلوچ نیز به چشم می‌خوردند، شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز جان خود را از دست دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اسفند ماه سال ۸۸ از دستگیری عبدالمالک ريگی، رهبر وقت گروه جندالله، خبر دادند و پس از دستگیری عبدالمالک ریگی بود که گروه جندالله رهبر جديدی را به نام حاج محمد ظاهر بلوچ برای خود برگزید و اعلام کرد به فعاليت‌های خود ادامه می‌دهد.

دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد که عبدالمالک ريگی، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است.

این دادسرا همچنین درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود اين گروه به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲، «۳۵ مورد گروگانگيری از اتباع داخلی و خارجی، ۲۵ مورد اخاذی و بيش از ۴۰ فقره عمليات راه‌بندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده است».
XS
SM
MD
LG