لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

دعوت ایران از نمایندگان ۵+۱ برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران نمایندگان گروه ۵+۱ و برخی از سفرا و نمایندگان چند کشور دیگر را دعوت کرده است تا از سایت‌ها و تأسیسات هسته‌ای در ایران بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، رامین مهمانپرست روز سه شنبه، ۱۴ دی‌ماه، با اعلام خبر دعوت از برخی کشورها برای بازدید از مراکز هسته‌ای ایران، این اقدام را نشانه «حسن نیت» جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای دانست.

او گفت: «از جمله از کشورهای اتحادیه اروپا، عدم تعهد و نمایندگان گروه ۵+۱ دعوت شده که قبل از اجلاس استانبول طی سفری به کشورمان، بازدیدی از تأسیسات هسته‌ای ایران داشته باشند.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش کرده است که برخی دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرده‌اند دعوتنامه‌های مربوطه در روز ششم دی‌ماه برای این کشورها ارسال شده است.

این اظهارات در حالی بیان شده است که خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس روز دوشنبه اعلام کرده بود که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، از روسیه، چین، اتحادیه اروپا، همپیمانان‌شان در جهان عرب و کشورهای در حال توسعه دعوت کرده است تا از مراکز هسته‌ای ایران دیدار کنند.

در این نامه از نمایندگان و سفرای مزبور دعوت شده تا پیش از نشست استانبول و در تاریخ ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه سال جاری مراکز هسته‌ای ایران را مورد بازدید قرار دهند.

به گفته رامین مهمانپرست، مذاکرات آتی ایران و گروه ۵+۱ در استانبول، در اوایل بهمن‌ماه صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز سه‌شنبه در مورد دعوت از آمریکا توضیح روشنی نداد و اعلام کرد که اسامی کشورها و نمایندگانی که قرار است از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند، در فرصت‌های بعدی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک دیپلمات معتبر آژانس بین‌المللی که نخواست نامش فاش شود، نوشته است که این نامه برای روسیه، چین، مصر، اعضای جنبش عدم تعهد، کوبا، کشورهای عرب عضو سازمان انرژی اتمی و مجارستان ارسال شده است و ایالات متحده تاکنون در این مورد نامه‌ای دریافت نکرده است.

وی افزوده است که این دعوت از سوی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست موقت وزارت امور خارجه ایران، صورت گرفته و قرار است که در این دیدار، تأسیسات بوشهر و نطنز مورد بازدید قرار بگیرند.

به گفته این دیپلمات، تاکنون اعضای جنبش عدم تعهد این دعوت را پذیرفته‌اند.

همچنین به نوشته خبرگزاری فرانسه، چین نیز روز سه‌شنبه با تأیید خبر دعوت از این کشور از سوی ایران، بدون آن‌که صریحا در مورد قبول این دعوت اظهار نظر کند، اعلام کرده است که در این زمینه با ایران در ارتباط خواهد بود.

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و پنج‌ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، که به گروه پنج به علاوه یک موسوم است، پس از ۱۴ ماه وقفه در تاریخ ۱۶آذر در ژنو از سرگرفته شده بود.

در جريان اين مذاکرات که دو روز به طول انجامید، نتيجه خاصی اعلام نشد اما گفته شد که دور بعدی گفت‌‌وگوها به زودی در استانبول برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG