لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

معمر قذافی: من رهبر انقلابم و تا ابدالدهر در اين سمت باقی خواهم ماند


معمر قذافی رهبر ليبی در يک سخنرانی طولانی که به طور مستقيم از شبکه تلويزيونی دولتی ليبی پخش می شد و در گفته هايی غيرمنسجم، مخالفان و منتقدان خود را «حشرات مزاحم» خواند و از طرفداران خود خواست به خيابان ها بريزند و تکليف «اين مزاحمان را روشن کنند.»

سرهنگ قذافی روز سه شنبه در جريان اين سخنرانی تلويزيونی گفت جوانانی که به خيابان ها ريخته اند، «تحت تاثير مواد مخدر» هستند. وی با تکرار گفته های پسرش، سيف الاسلام گفت که تکليف تمامی معترضان را روشن خواهد کرد و اگر لازم باشد، «خانه به خانه و سانت به سانت، کشور ليبی را از شر مخالفان پاک خواهد کرد.»

رهبر ليبی که در پنج روز گذشته شاهد ناآرامی ها و اعتراض های مردمی در کشور بوده، از روز دوشنبه دستور داده نيروهای نظامی معترضان را هدف قرار دهند و حتی هواپيماهای جنگنده هم مردم غيرنظامی را هدف حمله قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای قذافی در سخنان خود گفته از قدرت کناره گيری نخواهد کرد و افزود: «من رييس جمهوری نيستم که از سمت خود کنار بروم. من رهبر انقلاب ليبی هستم و صاحب اين انقلابم و تا ابدالدهر و وقتی شهيد شوم در اين سمت باقی خواهم ماند.»

وی هشدار داد شعله جنگ داخلی در کشور شعله ورتر شده و مخالفان و منتقدان هدف حملات گسترده قرار خواهند گرفت.

در ميانه سخنان آقای قذافی، کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا که در قاهره به سر می برد، در يک گفت وگوی تلويزيونی مستقيم به شبکه بی بی سی گفت که وضعيت موجود در ليبی به هيچ وجه قابل قبول نيست و افزود:«بايد خشونت متوقف شود تا بتوان به راهی دست يافت. تا وقتی اين گونه صحبت های تند و اقدامات خشونت بار در جريان باشد، به راه حلی نمی توان رسيد.»

خانم اشتون گفت که بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت وگوی تلفنی مفصلی با معمر قذافی داشته و از او خواسته در اولين فرصت خشونت را متوقف کرده و شهروندان اين کشور را از حق اعتراض محروم نکند.

آقای قذافی در سخنرانی خود با اشاره به «دست های پشت پرده» و «توطئه های دشمنان و آمريکا» عليه ليبی گفت که تا آخرين قطره خون در سرزمين آبا و اجدادی خود می ماند و در همان جا «شهيد» می شود.

رهبر ۶۸ ساله ليبی در بخشی از خانه خود ايستاده و سخنرانی می کرد که به حالت مخروبه درآمده است. اين بخش از محل سکونت او، از سال ۱۹۸۶ که هدف حمله نيروهای آمريکايی قرار گرفته، دست نخورده باقی مانده و او آن را تعمير نکرده است. در کنار تريبونی که او حرف می زد، مجسمه دستی ديده می شد که يک هواپيمايی آمريکايی را در مشت فشرده و خرد کرده است.

در آن زمان و در پاسخ به يک حمله تروريستی در برلين که دو آمريکايی در آن کشته شدند، رونالد ريگان رييس جمهوری وقت آمريکا دستور حمله به پايگاه های نظامی ليبی درطرابلس و بنغازی و همچنين محل سکونت معمر قذافی را صادر کرد.

در جريان آن حمله ها، ۱۰۱ تن از جمله دختر خوانده معمر قذافی، کشته شدند.

وی با عصبانيت خطاب به معترضان و شهروندان ليبی گفت: «آن زمان که ما زير بمباران بوديم، شما کجا بوديد؟ شما آن زمان هم طرف آمريکا را گرفته بوديد.»

معمر قذافی گفت: «مردم ليبی طرفدار من هستند.» وی همچنين از طرفداران خود خواست از روز چهارشنبه به خيابان ها ريخته و «مثل صاعقه بر سر اين موش ها (مخالفان و معترضان) فرود بيايند و آن ها را از خانه ها خود بيرون بکشند.»

وی افزود: «روسيه، پارلمان و در حالی که نمايندگان درون آن بودند، با تانک مورد حمله قرار داد تا موش ها فراری شوند. در چين هم دانشجويان در کنار تابلوی کوکا کولا اعتراض می کردند که زير چرخ تانک ها له شدند. آمريکايی ها هم به نام مقابله با تروريسم، فلوجه را بمباران کردند. هيچ کشوری به آن ها ايراد نگرفت و همه گفتند اين ها قانونی عمل کرده اند.»

رهبر ليبی گفت: «کسانی که شهرها و مناطق و بنغازی را به تصرف خود درآورده اند، بايد موقعيت را رها کرده و کنار بروند. طبق قانون جزايی ليبی، کسی که عليه مردم دست به اقدام نظامی بزند، مرتکب جرم و خيانت شده است و ما با تشکيل کميته هايی، به شدت برخورد خواهيم کرد.»

کشتارها و خشونت های دو روز گذشته، واکنش های گسترده ای در پی داشته است. شماری از سفيران ليبی از جمله هيات نمايندگی اين کشور در سازمان ملل متحد ضمن استعفا از سمت خود، خواستار «محاکمه معمر قذافی» شده اند و او را به ارتکاب «جنايت عليه بشريت و نسل کشی» متهم کرده اند.

همچنين گزارش شد وزير دادگستری ليبی در واکنش به سرکوب خشن مردم، از سمت خود استعفا کرده است. دو خلبان نظامی هم که به آن ها دستور داده شده بود مردم غيرنظامی ليبی را هدف قرار دهند، به مالت پناهنده شده و گفتند حاضر نيستند عليه شهروندان خود وارد جنگ نابرابر شوند.

شخصيت های سياسی آمريکا و اتحاديه اروپا، به شدت سرکوب خشونت بار اعتراض های مردمی در ليبی را محکوم کرده و خواستار توقف اين گونه اعمال شده اند.
XS
SM
MD
LG