لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

وزير کشور ليبی از نیروهای ارتش خواست به مردم ملحق شوند


ناراضیان در اردن در جریان سخنرانی لیبی، با کفش به تصویر قذافی بر صفحه تلویزیون حمله کرده و اعتراض خود را نشان دادند
ناراضیان در اردن در جریان سخنرانی لیبی، با کفش به تصویر قذافی بر صفحه تلویزیون حمله کرده و اعتراض خود را نشان دادند
گزارش ها حاکی است وزير کشور ليبی در اعتراض به سرکوب خونين و خشونت بار مردم، از سمت خود استعفا کرده و از ارتش اين کشور خواسته به مردم ملحق شوند و از «حقوق مشروع» آن ها حمايت کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ژنرال عبدالفتاح يونس العبيدی، وزير کشور ليبی اعلام کرده همه نيروهای نظامی و امنيتی بايد به «انقلاب هفدهم فوريه» ملحق شوند و کشور را نجات دهند.

گزارش ها حاکی است شهر بنغازی که بعد از طرابلس، پايتخت ليبی دومين شهر بزرگ ليبی محسوب می شود، به تصرف معترضان درآمده است. معمر قذافی رهبر ليبی روز سه شنبه در يک سخنرانی تلويزيونی گفت که «مقام رياست جمهوری در اختيار ندارد که استعفا دهد، که رهبر انقلاب ليبی است و تا ابد در اين مقام باقی خواهد ماند.»

وی همچنين از طرفداران خود خواسته از روز چهارشنبه به خيابان ها آمده و کشور را از دست «حشرات مضر» نجات دهند.

سفارتخانه های ليبی در اروپا، آفريقا و خاورميانه روز سه شنبه شاهد تظاهرات مخالفان خشونت عليه مردم در ليبی بود. بيشترين تجمع در مقابل سفارت ليبی در لندن بود که حدود ۵۰۰ تن در اين تجمع شرکت کرده و خواستار پايان دادن به سياست های «مشت آهنين» قذافی در ليبی شدند.

شماری از سفيران ليبی در کشورهای مختلف از جمله دفتر نمايندگی ليبی در سازمان ملل در اعتراض به سرکوب مردم، استعفا کرده اند.

قرار است شورای امنيت سازمان ملل در ساعات آخر شامگاه روز سه شنبه (بامداد روز چهارشنبه) جلسه اضطراری تشکيل داده و مسئله کشتار مردم و معترضان در ليبی را بررسی کنند.

خبرگزاری رويترز در گزارشی خبر داد که رابرت بير، ستون نويس امور اطلاعاتی و امنيتی هفته نامه تايم، روی وبسايت اين هفته نامه و به نقل از شماری از منابع اطلاعاتی داخلی نوشته که قذافی به ماموران اطلاعاتی ليبی دستور داد خرابکاری هايی در لوله های انتقال نفت ليبی به مديترانه انجام دهند.

به گزارش اين ستون نويس تايم، با اين کار آقای قذافی می خواهد به قبايل ليبی اين پيام را بدهد که بين او و هرج و مرج، يکی را انتخاب کنند.

رويترز البته می نويسد اين گزارش تاييد نشده است و پيشتر رابرت بير نوشته بوده که ناآرامی های مصر و تونس، به ليبی سرايت نخواهد کرد که اين پيش بينی نادرست از آب درآمد.

در حالی که آمريکا بار ديگر خشونت ها عليه مردم ليبی را محکوم کرده است، سيلويو برلوسکونی نخست وزير ايتاليا که روابط گسترده و عميقی با ليبی دارد، تماس و گفت وگوی تلفنی با معمر قذافی داشته است.

هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا روز سه شنبه بار ديگر گفت هرگونه مقابله خشونت بار با معترضان، نقض حقوق شهروندی و امری ناپذيرفتنی است.

دفتر نخست وزيری ايتاليا در بيانيه ای اعلام کرد آقای برلوسکونی در گفت وگوی تلفنی با معمر قذافی، خواهان حل مسالمت آميز بحران سياسی در ليبی شده و اتهام های رهبر ليبی که گفته بود معترضان از سوی ايتاليا حمايت می شوند را رد و تکذيب کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می گويد کشورهای اتحاديه اروپا مشغول بحث و بررسی در مورد اعمال تحريم ها عليه معمر قذافی هستند که با مخالفت برخی از اعضا، به ويژه مالت، قبرس و ايتاليا روبرو شده است.

آلمان و فنلاند گفته اند اگر خشونت ها در ليبی متوقف نشود، معمر قذافی بايد تحت تحريم های اتحاديه اروپا قرار گيرد. اين تصميم هنوز به توافق و اجماع نهايی نرسيده و بحث بر روی آن ادامه دارد. گيدو وسته وله، وزير خارجه آلمان گفته اگر دولت ليبی به خشونت ها عليه شهروندان اين کشور ادامه دهد، هيچ گريزی از تحريم ها در کار نخواهد بود و اين فشارها عليه قذافی و اطرافيان نزديک او اعمال خواهد شد.

گزارش ها حاکی است ايتاليا نگران است قذافی موج مهاجران آفريقايی را روانه اروپا کند. در حال حاضر ايتاليا شماری از نيروهای ارتش را در مرز جنوبی مستقر کرده و پيش بينی کرده ممکن است بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از شهروندان ليبی از کشور فرار کرده و راهی ايتاليا شوند. رم نگران است اگر فشارها بر قذافی افزايش يابد، اقدامات تلافی کننده از سوی دولت ليبی، باعث برهم خوردن ثبات امنيتی در ايتاليا و اروپا خواهد شد.

دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيکاراگوا طی تماس تلفنی با معمر قذافی ابراز همدردی و حمايت کرده و خبرگزاری آسوشيتد پرس از هاوانا گزارش داد فيدل کاسترو هشدار داده که ممکن است نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو در پی حمله به ليبی باشند.

سرهنگ قذافی روز سه شنبه در جريان سخنرانی تلويزيونی گفت جوانانی که به خيابان ها ريخته اند، «تحت تاثير مواد مخدر» هستند. وی با تکرار گفته های پسرش، سيف الاسلام گفت که تکليف تمامی معترضان را روشن خواهد کرد و اگر لازم باشد، «خانه به خانه و سانت به سانت، کشور ليبی را از شر مخالفان پاک خواهد کرد.»

رهبر ليبی که در پنج روز گذشته شاهد ناآرامی ها و اعتراض های مردمی در کشور بوده، از روز دوشنبه دستور داده نيروهای نظامی معترضان را هدف قرار دهند و حتی هواپيماهای جنگنده هم مردم غيرنظامی را هدف حمله قرار داده اند.

وی هشدار داد شعله جنگ داخلی در کشور شعله ورتر شده و مخالفان و منتقدان هدف حملات گسترده قرار خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG