لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

کاردار ایران در آلمان در اعتراض به بازداشت موسوی و کروبی احضار شد


پس از انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از این اقدام انتقاد کرده و وزارت امور خارجه آلمان نیز کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آلمان روز دوشنبه نسبت به انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان ابراز نگرانی کرده و آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور نیز تاکید کرده است، این گونه اقدام‌ها که با هدف ارعاب صورت گرفته است، مغایر حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

روز یکشنبه گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان به مکانی نامعلوم منتشر شده بود و در تازه‌ترین تحول نیز سایت اینترنتی کلمه روز دوشنبه از انتقال این دو رهبر مخالفان حاکمیت جمهوری اسلامی و همسرانشان به زندان حشمتیه تهران خبر داده است.

به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن، که با استقبال ده‌ها هزار نفر در سراسر کشور روبرو شد، مقام‌های جمهوری اسلامی با افزایش محدودیت‌ها برای این دو رهبر مخالفان، آنها را به طور کامل در حصر خانگی قرار داده و شماری از نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام آنها شده بودند.

در این میان گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، نیز گزارش‌ها درباره انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان را «بسیار نگران‌کننده»‌ خوانده است.

وی که در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشته است: «حفاظت از مخالفان و تحت فشار قرار ندادن آنها نیز بخشی از حقوق بشر است.»

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در دیدار خود با علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ژنو نیز به این موضوع پرداخته و خواستار تضمین سلامت رهبران مخالفان حکومت در ایران شده است.

آقای وستروله همچنین از انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به «زندان» انتقاد کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، امکان دسترسی رهبران مخالفان را به وکیل فراهم کند.

از سوی دیگر اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، «بی‌درنگ» محل نگهداری میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به اعضای خانواده آنها اطلاع دهند.
XS
SM
MD
LG