لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

محمدتقی کروبی: پدرم را در دادگاه علنی محاکمه کنید


محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی.
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی.
محمدتقی کروبی، یکی از فرزندان مهدی کروبی، به شرح رخدادهای مربوط به حمله نیروهای امنیتی به منزل پدرش پرداخته‌است. وی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است برای پدرش و میرحسین موسوی محکمه‌ای علنی برگزار شود.

محمد تقی کروبی در نوشته خود درخصوص برپایی یک دادگاه علنی برای رهبران مخالفان می‌نویسد: «پیشنهاد می‌کنم، محکمه‌ای سیار در زمین چمن استادیوم یکصدهزار نفری آزادی با پخش زنده برپا کنید تا با حضور هیت منصفه‌ای بی‌نظیر، کیفرخواست هیئت حاکمه و دفاعیات رهبران در بند استماع شود و مردم به قضاوت میان حاکمیت و معترضین بپردازند. اجازه دهید امت را کل مردم ایران بدانیم نه آن لباس‌شخصی‌ها که بعضاً به‌عنوان امت خودجوش ترموستات‌شان در مواقعی به جوش می‌آید که حمایت نیروهای امنیتی را دارند.»

مهدی کروبی نیز پیش از این در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار تشکیل دادگاهی عادلانه و علنی برای محاکمه خود شد.
منزل کروبی را از کلیه اوراق، اسناد و کتب، اعم از فقهی و سیاسی و نیز وسائل ابتدایی نظیر داروهای مادر و غیره تخلیه کردند.

محمد تقی کروبی در بخشی از این مطلب به شرح چگونگی وقایع و حمله نیروهای امنیتی به منزل مهدی کروبی پرداخته است.

به گفته محمدتقی کروبی، پیش از حمله روز دوشنبه به منزل کروبی، افراد مسلح لباس‌شخصی در شش شب متوالی در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و با «عربده‌کشی»، خطاب به خانواده آیت‌الله خمینی و نوادگان او، برخی از مراجع بزرگ شیعه، هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و میرحسین موسوی «الفاظ رکیک و ناموسی» به‌کار برده‌اند.

فرزند مهدی کروبی در ادامه می‌نویسد که نیروهای امنیتی حصر محل سکونت مهدی کروبی را شکسته و به داخل منزل یورش بردند و پس از آن «بیش از ۳۰ مأمور امنیتی با صورت‌های بسته» در منزل حاضر شده و منزل کروبی را «از کلیه اوراق، اسناد و کتب، اعم از فقهی و سیاسی و نیز وسائل ابتدایی نظیر داروهای مادر و غیره» تخلیه کردند.

پس از دو هفته بی‌خبری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز دوشنبه خبر رسید که این دو رهبر مخالفان به همراه همسران خود در زندان حشمتیه در شرق تهران حبس شده‌اند. در حالی که فرزندان آقایان موسوی و کروبی نیز بر انتقال والدینشان به زندان حشمتیه ارتش تأکید دارند، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به بازداشتگاه حشمتیه را تکذیب کرد.

محمدتقی کروبی در وب‌سایت خود می‌نویسد که «در باب بازداشت پدر و مادرم که متأسفانه و به اشتباه در ۲۰ روز گذشته از واژه حصر خانگی استفاده می‌شد باید بگویم که آنان در بازداشت به سر می‌برند نه حصر. از وضعیت آنان هیچ خبری در دست نیست و خدا می‌داند در چه وضعیتی هستند.»

وی می‌افزاید که والدینش «به همراه مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد در حصر نیستند و صرف نظر از آنکه در چه مکانی و با چه وضعیتی نگهداری می‌شوند باید اذعان کرد که زندانی حکومت هستند، فلذا بر حاکمان است که اتهام، ادله و مستند بازداشت و حکم قانونی را منتشر کنند و اجازه دهند آنان از حقوق زندانیان مصرح در قانون برخوردار شوند.»

به گفته محمدتقی کروبی، تاکنون هیچ حکمی از مقام ذی‌صلاح قضایی و یا دستوری از شورای امنیت ملی مبنی بر حصر و یا بازداشت مهدی و فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دو خانواده ابلاغ نشده‌است.
وضعیت پدر و مادرم از علی و امثال علی که در انفرادی هستند بدتر است ...

وی با اشاره به بازداشت برادرش علی، می‌گوید: «وضعیت پدر و مادرم از علی و امثال علی که در انفرادی هستند بدتر است، زیرا گاه بازجویان به متهمین انفرادی اجازه می‌دهند تا یک تلفن ساده به خانواده بزنند، اما از آنان هیچ نمی‌دانیم. از کروبیان ۶ نفره، سه نفر در بند حاکمیت هستند، منزل برادر تحت کنترل و فرزندانش از ترس نیروهای امنیتی جرات رفتن به مدرسه را ندارند، الباقی هم خطوط ارتباطی قطع و امنیت ندارند و هر لحظه منتظر یورش و دستگیری. خلاصه کلام فرزند احمد و نوادگانش حکم خانواده حکیم وصدر در عراق گذشته را پیدا کرده‌اند.»

«بازداشت» و بی‌اطلاعی از سرنوشت رهبران مخالفان اعتراض‌های داخلی و خارجی زیادی را به دنبال داشته و در اعتراض به این اقدام جمهوری اسلامی، تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله شیراز، اصفهان و مشهد روز سه‌شنبه شاهد تظاهرات گسترده مخالفان بود. این تظاهرات با واکنش شدید نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شد و گزارش‌هایی نیز درباره بازداشت شماری از تظاهرکنندگان منتشر شده‌است.
XS
SM
MD
LG