لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

دو حمله «به تلافی مرگ بن‌لادن» ۸۰ پاکستانی را به کام مرگ برد


حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی وابسته به مرزبانی در شمال غربی پاکستان ۸۰ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. طالبان پاکستان می‌گوید که این حمله تلافی‌جویانه در انتقام کشته شدن اسامه بن لادن انجام شده است.

گزارش منابع خبری حاکی است که این حمله بامداد روز جمعه، در قالب دو بمب‌گذاری، در مقابل یک مرکز آموزش داوطلبان وابسته مرزبانی شب‌قدر در نزدیکی پیشاور صورت گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۶۵ تن از کشته‌شدگان از نیروهای آموزش‌دیده این مرکز مرزبانی بوده‌اند، اما شهروندان غیرنظامی نیز در میان قربانیان این حمله دیده می‌شوند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از بشیر احمد بیلور، از مقام‌های ارشد محلی، ضمن تأیید کشته شدن ۸۰ تن در این انفجارها، تعداد مجروحان این حمله را ۱۴۰ تن اعلام کرده است.

در حالی که گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که یکی از دو بمب منجر به انفجارهای امروز از پیش کار گذاشته شده بود، پلیس پاکستان اکنون می‌گوید که هر دو انفجار توسط دو عامل انتحاری صورت گرفته است.

حمله انتحاری روز جمعه در شرایطی رخ داد که داوطلبان آموزش‌دیده در این مرکز وابسته به مرزبانی پاکستان که دوره آموزشی ۹ ماهه خود را به پایان برده بودند، برای گذران مرخصی کوتاه‌مدت خود مشغول سوار شدن به اتوبوس‌ها بودند.

نیروهای مرزبانی پاکستان به طور معمول در خط اول مواجهه با شبه‌نظامیان طالبان هستند.

طالبان پاکستان از زبان یکی از سخنگویان خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و تهدید کرده است که نیروهای پاکستان و ایالات متحده که در کشته شدن اسامه بن‌لادن دست داشته‌اند باید منتظر حملات بیشتری باشند.

به گزارش سی‌ان‌ان، احسان‌الله احسان، از سخنگویان طالبان پاکستان، ارتش پاکستان را متهم کرده است که اطلاعات مربوط به محل اختفای بن‌لادن را در اختیار نیروهای آمریکایی گذاشته‌اند و افزوده است که «اسامه رهبر بزرگ ما بود و قاتلان وی باید بهای این اقدام را بپردازند».

این اقدام انتحاری نزدیک به ۱۰ روز پس از آن انجام می‌شود که کماندوهای آمریکایی در عملیاتی در ایبت‌آباد در شمال شرق پاکستان موفق به کشتن اسامه بن‌لادن، بنیانگذار و رهبر سازمان تروریستی القاعده، شدند.

در عین حال پلیس پاکستان این حمله را بی‌ارتباط با عملیات نظامی نیروهای پاکستانی علیه طالبان در منطقه مهمند می‌داند.

نیروهای پاکستانی تاکنون چندین عملیات زمینی و هوایی را در منطقه مهمند که به عنوان مخفی‌گاه جنگ‌جویان طالبان و شبه‌نظامیان وابسته به القاعده شناخته می‌شود، ترتیب داده‌اند، اما هیچ گاه موفق به متوقف کردن این شبه‌نظامیان نشده‌اند.

در ماه دسامبر سال میلادی گذشته ۱۵۰ نیروی شبه‌نظامی به شش ایست بازرسی در منطقه مهمند حمله کردند که به گفته مقام‌های رسمی، ۱۱ سرباز پاکستانی بر اثر این حملات کشته شده‌اند.

در همین ماه دو حمله انتحاری نیز ساختمان‌های دولتی در این منطقه را هدف قرار داده بود که به کشته شدن دست‌کم ۴۰ تن انجامید.
XS
SM
MD
LG